Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Kamil Hornoch: další nova v M31

Kamil Hornoch: další nova v M31

19 dní po objevu druhé novy v galaxii M31 se Kamilu Hornochovi podařilo objevit další podobně jasnou novu ve stejné galaxii.

Uprava:16:00 přidány snímky novy.

Novu nalezl na snimcích z noci 14./15.7. a potvrdil ji v noci na dnešek. Za 24 hodin zeslábla z objevových R=16.9 mag na R=17.6 mag. Vše je odesláno do CBAT pro publikaci v IAUC.

Marco Fiaschi z Padovy, Italie pořídil na žádost K. Hornocha snímky přes H-alfa filtr a potvrdil objev novy (hvězda je na snímku velmi jasná).

Snímky budou pravděpodobně již dnes večer ci zítra na adrese http://astro.sci.muni.cz/lelek/snimky2.html

Oba snímky byly pořízeny v Lelekovicích pomocí 35 cm dalekohledukamerou CCD SBIG ST-6V přes R filtr. Nova je vyznačena dvěma čárkami.

Objevovy snimek
Objevový snímek - složený ze 7 šedesátisekundových expozic.
Potvrzovaci snimek
Potvrzovací snímek z noci na dnešek, který vznikl sečtením 19 šedesátisekundových expozic.

Jádro

Tenhle snímek jsem plánoval už asi rok a půl. V Česku je na něj mléčná dráha moc nízko, a na Tenerife jsem ho bůhví proč nestihl. Konečně se vyskytla příležitost na rodinném výletu na Korsiku. Dohromady 45 minut expozice, pouze light framy. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.