Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Nejen přechodem Venuše je astronom živ

Nejen přechodem Venuše je astronom živ

Noční čekání na úterní dopolední přechod Venuše před Sluncem si každý z vás krátil pravděpodobně jiným způsobem. Já sobě vlastním, t.j. pozorováním.

Během něj se mi podařilo objevit další novu v galaxii M31 (celkově patnáctou). Neodpustím si alespoň stručnou "discovery story".

Jelikož mi dopoledne přišlo poštou nově pokovené sekundární zrcátko z VOD Turnov, ještě před odjezdem do práce jsem jej stihl namontovat do dalekohledu.

Na víc ale už nebyl čas. Z práce jsem se vrátil přesně o půlnoci a nejprve jsem musel znovu zjustovat optickou soustavu a zaostřit kameru. To zabralo asi půlhodinu. Poté jsem snímkoval 3 komety a dvě z nich pozoroval i vizuálně.

Jelikož jsou noci teď velmi krátké, před svítáním jsem stihl pořídit už jen dvě desítky snímků M31. Hned při jejich zběžné prohlídce v průběhu jejich pořizování jsem si všiml poměrně slušně viditelné hvězdičky, o které jsem si myslel, že tam "nemá co dělat". Porovnání s archivními snímky dalo mému prvnímu dojmu zapravdu.

Po pozorování jsem tedy nešel na tři hodiny spát, jak jsem mněl původně v plánu, ale místo toho jsem zpracovával sérii snímků M31 a měřil přesnou pozici a jasnost novy. No a dopoledne jsem si díky poměrně příznivému počasí pěkně užil i přechodu Venuše před Sluncem - jak doma, tak i na brněnské hvězdárně. Tedy poměrně úspěšná pozorovací noc a dopoledne:-)

novam31no15.png
V další noci jsem už ale nebyl schopen pozorovat a tak na moji žádost ochotně pořídil potvrzovací snímky Peter Kušnirák z Ondřejova pomocí 0.65-m reflektoru.

Nova je na nich velmi dobře vidět a její téměř nezměněná jasnost ukazuje, že se ji podařilo objevit brzy po výbuchu v maximální jasnosti nebo jen nedlouho po dosažení maxima.

I sedmou letošní novu v galaxii M31 se tedy podařilo objevit z území ČR.

Na závěr připojuji údaje o nově:
Pozice (ekvinokcium 2000.0):
Nova M31 2004 no7: R.A. = 0h42m22s.31, Decl. = +41o13'44".9
Offset od centra galaxie M31: 248" západně a 144" jižně

Fotometrie v oboru R: Květen 31.061 UT, [18.9; červen 8.040, 17.2; 9.039, 17.3.

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

Kometa C/ 2016 R2 , PANSTARRS

Nasnímané 21. 04. 2018 o 21:59 hod.