Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Největší český dalekohled sleduje supernovu v cizí galaxii

Největší český dalekohled sleduje supernovu v cizí galaxii

Astronomický ústav Akademie věd České republiky
Tisková zpráva - 6. 8. 2004, Ondřejov
Japonský astronom Koiši Itagaki objevil 31. 7. 2004 supernovu označenou jako SN2004dj v galaxii NGC 2403, vzdálené od nás 12 miliónů světelných let, v souhvězdí Žirafy.

Jde o objekt 11. hvězdné velikosti, tj. asi stokrát slabší než nejslabší hvězda viditelná pouhým okem, přesto je však nejjasnější supernovou pozorovanou za posledních deset let.

Díky vylepšení pozorovací techniky ondřejovského dvoumetrového dalekohledu v posledních letech mohly 3. a 4. srpna 2004 pořídit astronomky A. Kawka a D. Korčáková z Astronomického ústavu Akademie věd ČR první vysokodisperzní spektra této supernovy, která jsou zároveň prvními ondřejovskými spektry objektu mimo naši Galaxii. CCD fotometrii supernovy souběžně pořizovala L. Šarounová pomocí ondřejovského 60cm dalekohledu.

Další pozorování vývoje spekter supernovy SN2004dj umožní našim astronomům studovat fyzikální procesy provázející výbuchy supernov a přispět tak k pochopení této pozoruhodné etapy ve vývoji hvězd, při níž mohou vznikat i černé díry.

Před a po výbuchu supernovy, na pravém snímku je označena šipkou:

N2403.gif
SNDJ.gif

Bližší informace
RNDr. Petr Hadrava,
DrSc. – Astronomický ústav AV ČR, Fričova 298, 251 65 Ondřejov,
e-mail had@sunstel.asu.cas.cz
telefon 323 620 141

Tisková zpráva je dostupná ve formátu MS Word.

Pavel Suchan, Astronomický ústav AV ČR, Boční II / 1401a, 141 31 Praha 4, telefon 267 103 040, e-mail suchan@ig.cas.cz

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.