Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Nova Delfini 2013 - pozorování také z Ondřejova

Nova Delfini 2013 - pozorování také z Ondřejova

Nova před výbuchem Autor: NASA
Nova před výbuchem
Autor: NASA
Japonský amatérský astronom Koichi Itagaki nalezl na snímku, který pořídil 14. srpna 2013 v 18.00 světového času, jasnou hvězdu v souhvězdí Delfína. Jedná se o výbuch novy, což potvrdila spektra pořízená několik hodin po oznámení objevu.

Tisková zpráva Astronomického ústau AV ze dne 21. srpna 2013

Díky dobrým mezinárodním kontaktům mohl pracovník Stelárního oddělení Astronomického ústavu AV ČR Dr. Petr Škoda, jako jeden z prvních na světě, jen hodiny po objevu, pořídit spektrum tohoto zajímavého objektu Perkovým dalekohledem v Ondřejově. Publikováno bylo v The Astronomer's Telegram No 5582 - Further spectroscopic observations of Nova Del 2013 = PNV J20233073+2046041 with the Ondrejov Observatory - S.N. Shore, University of Pisa, P. Škoda Ondřejov Observatory and P. Rutsch, student at Charles University Praha.

Poloha Novy Del 2013 na obloze Autor: Petr Sobotka
Poloha Novy Del 2013 na obloze
Autor: Petr Sobotka
"Nové" hvězdy - novy se objevují na obloze téměř každoročně. Paradoxně se nejedná o nově zrozenou hvězdu, ale o těsnou dvojhvězdu na konci vývoje. Dvojici obvykle tvoří bílý trpaslík a normální hvězda. Výbuch novy je důsledek přenosu hmoty z normální hvězdy na bílého trpaslíka. Na rozdíl od mnohem mohutnějšího výbuchu - supernovy, neznamená vzplanutí novy konečnou katastrofu dvojhvězdy. V několika případech astronomové pozorovali opakované vzplanutí novy zhruba po třiceti letech. U většiny nov se vzplanutí patrně opakují po mnohem delší době, v rozmezí tisíců až milionů let.

Nova Del 2013 byla při vzplanutí velmi jasná a družice Fermi ji zachytila i v oboru záření gama nad 100 MeV. Bude patrně představovat jeden z klíčových objektů pro studium nov v posledním desetiletí. Pozorování N Del 2013 Perkovým dalekohledem ve spolupráci s kosmickým teleskopem Fermi budou pokračovat v následujících dnech a týdnech.

Poznámka na okraj: před 45 lety, doslova v předvečer invaze vojsk Varšavské smlouvy do Československa, pozoroval dvoumetrový dalekohled v Ondřejově (dnes nese jméno nestora českých astronomů – Doc. Luboše Perka) novu v souhvězdí Lištičky, která byla objevena v roce 1968. Nyní je známá jako proměnná hvězda LV Vul, pozorovatelná jako nevýrazná hvězda tisíckrát slabší než v době vzplanutí.
Dr. Pavel Koubský - Stelární oddělení, Astronomický ústav AV ČR

Spektrum Novy Del 2013 z Ondřejova Autor: Petr Škoda
Spektrum Novy Del 2013 z Ondřejova
Autor: Petr Škoda
Záznam prvního spektra Novy Del 2013 pořízené v coudé spektrografu Perkova dalekohledu v Ondřejově. Spektrum zachycuje profil vodíkové čáry H alfa (uprostřed). Čáru tvoří mohutná emisní složka, která je vpravo lemovaná absorpční složkou. Z její polohy lze odvodit, že obálka novy se rozpíná rychlostí kolem 2000 kilometrů za sekundu.

RNDr. Pavel Koubský, CSc.
Tel.: 323 620 127
E-mail: koubsky@sunstel.asu.cas.cz

RNDr. Petr Škoda, Ph.D.
Tel.: 323 620 361
E-mail: skoda@sunstel.asu.cas.cz

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Tisíce hvězd

Panorama z 12 snímků, minutová expozcie jak na oblohu tak na popředí, vyjímkou je postava, tu jsem vyfotil na 30 sekund, zesvětlil a odebral šum. Nikon d750 + 50mm 1.8 na Star Adventurer montáži.