Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Nova v M31

Nova v M31

O tom, že se mi 26.6. nad ránem podařilo objevit další novu v galaxii M31, už nekteří asi víte. Oficiální zpráva o objevu vyšla 26.6. v IAUC, asi 15 hodin po objevu. Dnes v noci na moji žádost pořídili snímky této novy Peter Kusnirak v Ondřejově (65cm) a Ondřej Pejcha v Brně (40cm). Před chvílí se mi podařilo domluvit pořízení spektra s Alexem Filippenkem (zřejmě opět na 3-m Shane teleskopu na Lick observatory).

První snímek oblasti je z noci 20/21.6. ještě před výbuchem novy. Druhý je snímek s expozční dobou 60 sekund, na kterém jsem novu při pozorování 26.02 UT června objevil. A konečně třetí je složený snímek z 15 dílčích 60s expozic, které jsem tu noc pořídil.

Všechny snímky byly pořízeny v Lelekovicích pomocí 35 cm dalekohledu kamerou CCD SBIG ST-6V přes R filtr.

nova_m31_hornoch_20030626_pre.jpg
nova_m31_hornoch_20030626_objev.jpg
nova_m31_hornoch_20030626_slozeno.jpg

Kamil Hornoch

Narodil jsem se v r. 1972 v Brně. Žiji v Lelekovicích, což je vesnice ležící asi 10km severně od Brna. Vystudoval jsem střední průmyslovou školu elektrotechnickou. Po škole jsem se začal věnovat podnikání.

O astronomii se zajímám od věku asi 9 let. V roce 1984 jsem začal navštěvovat Klub Mladých Astronomů na brněnské hvězdárně. Zhruba ve stejné době jsem začal se "smysluplným" pozorováním - pozorování bylo tím hlavním, co mne v astronomii zaujalo a věnuji se mu dodnes. Vyzkoušel jsem si asi všechny oblasti vizuálního pozorování - nejvíce času jsem pak věnoval pozorování komet, meteorů a proměnných hvězd.

V současné době se věnuji především fotometrii komet a proměnných hvězd jak vizuálně tak i pomocí CCD techniky, astrometrii komet a planetek a vizuálnímu pozorování meteorů.

Jsem členem ČAS, SMPH (člen výboru), B.R.N.O., Medůza a APO.

Mléčná dráha a Cygnus