Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Planety v zákrytové dvojhvězdě EE Cephei

Planety v zákrytové dvojhvězdě EE Cephei

Mezera v disku u EE Cep, zákryt 2003
Na přelomu roku 2008 a 2009 byla vyhlášena kampaň na pozorování extrémně dlouhoperiodické zákrytové dvojhvězdy EE Cephei. Jedná se o dvojhvězdu s periodou oběhu 5,6 roku a je velmi vzácná tím, že ji pozorujeme takřka přesně z boku, v rovině oběhu. I přes velikou vzdálenost obou složek dvojhvězdy tak dochází k zákrytům - jedna složka přejde před druhou. Protože k zákrytům dochází jen jednou za 5,6 let, je důležité co nejlépe je zachytit fotometricky.

Kampaň vyhlásil dr. Cezary Galan z Koperníkovy hvězdárny v Toruni v Polsku a to v krátkém článku v IBVS 5866 (Information Bulletin on Variable Stars). Zákryt trvá téměř tři měsíce a projeví se pozvolným poklesem jasnosti, minimem (odpovídá středu zákrytu) a pozvolným vzestupem na původní hvězdnou velikost. EE Cep je hvězda poměrně jasná V ~ 11 mag a zákryty pozorované v minulých epizodách byly hluboké 0,5 až 2,0 mag.

Geometrie zákrytu EE Cep
Z předchozích pozorování bylo známo, že tvar minima je asymetrický. Dochází k pozvolnému poklesu a pak rychlejšímu vzestupu jasnosti. Je to způsobeno přítomností dodatečného materiálu ve dvojhvězdné soustavě - s největší pravděpodobností je prachový disk kolem zakrývající hvězdy (viz obrázek 2).

Od nejnovější celosvětové pozorovací kampaně se očekávalo, že přinese výborné časové pokrytí zákrytu a nové poznatky odhalující složitou astrofyzikální podstatu systému EE Cephei. A skutečně se to podařilo. Do kampaně se zapojilo několik desítek hvězdáren a pozorovatelů, z toho tři naši pozorovatelé - L. Brát (Pec pod Sněžkou), H. Kučáková (Ostrava) a R. Kocián (Ostrava). Jak je vidět na obrázku 1, pozorovatelům se podařilo pokrýt minimum jasnosti s dosud nevídanou přesností a hustotou. Kombinovaná světelná křivka má rozptyl jen několik tisícin magnitudy a je konstruovaná z více než 1600 měření. Velmi důležité bylo pokrytí světelné křivky ve více barvách, konkrétně ve filtrech U, B, V, Rc a Ic (ultrafialová, modrá, vizuální, červená a blízká infračervená). Z rozdílného průběhu a hloubky světelné křivky v různých barvách lze studovat změnu barevnosti a tím i teploty pozorovaného objektu.

Světelná křivka zákrytu EE Cep 08/09
Tvar světelné křivky je ale to vůbec nejzajímavější na celém pozorování. Kromě již zmiňované asymetrie si povšimněte výrazného zjasnění na sestupné větvi a dvou malých poklesů před začátkem minima a na konci. Dr. Cezary Galan, který kampaň koordinoval tyto nepravidelnosti na světelné křivce interpretuje jako přítomnost "díry" v prachovém disku obklopujícím zakrývající složku dvojhvězdy (viz obrázek 1).

A co může způsobit, že cirkumstelární disk obsahuje mezeru ve formě "mezikruží"? Teorie vzniku planetárních soustav to jednoznačně připisuje přítomnosti planety / planet, které oblast kolem své orbity "vyčistí" od prachu, plynu a různého kamenného smetí svou gravitací. Je tedy pravděpodobné, že hrb na světelné křivce minima EE Cep je observační důkaz toho, že kolem jedné ze složek dvojhvězdy EE Cep obíhá planeta nebo planety!

Podařilo se nám tedy napozorovat vyjimečný fenomén. Planetární soustavu v zákrytové dvojhvězdě!

Zdroj: Příspěvek C. Galana na konf. Binaries, Keys to Comprehension of the Universe, Brno, červen 2009

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

NLC možno niekde nad Bieloruskom a Ukrajinou

Pôvodne som chcel fotiť len timelapse, ale keď som videl celkový rozsah NLC, tak som to jednoducho musel zdokumentovať.