Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Pozorován výbuch nejhmotnější supernovy

Pozorován výbuch nejhmotnější supernovy

Supernova 2005gl před výbuchem, během něj a po něm
Izraelským a americkým vědcům se povedlo velice zajímavé pozorování. Díky archivním snímkům Hubblova dalekohledu a dalekohledu Keck na Havaji, dokázali sledovat velmi hmotnou supernovu 2005gl nejen při výbuchu, ale také několik let před ním a po něm.

Tato ojedinělá série snímků tak na fotografiích přímo dokumentuje to, co vědci dokázali vypočítat teoreticky. Ukázalo se, že supernova, která vybuchla 11. listopadu 2005 v galaxii NGC 266 v souhvězdí Ryb, byla dříve velmi hmotnou hvězdou - asi 50krát až 100krát hmotnější než naše Slunce. Jedná se tedy o nejhmotnější pozorovanou supernovu vůbec. Předchozí rekordmanka měla jen 20ti násobek hmotnosti Slunce.

Vědci tak v praxi sledovali, že svítivé a velmi hmotné hvězdy žijí jen velice krátce. Z měření archivních snímků v rozmezí let 1997 až 2007 vyplynulo, že při výbuchu, kdy se doslova rozmetá atmosféra hvězdy do okolí, přišla hvězda jen o poměrně malou část hmoty. Drtivá většina zůstala v jádru, které zkolabovalo v černou díru.

Supernova je tak teprve druhým případem supernov nového typu IIn. Prvním případem byla známá jasná a nejprostudovanější supernova 1987A.

Zdroj (PDF)

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.