Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Pozorován výbuch nejhmotnější supernovy

Pozorován výbuch nejhmotnější supernovy

Supernova 2005gl před výbuchem, během něj a po něm
Izraelským a americkým vědcům se povedlo velice zajímavé pozorování. Díky archivním snímkům Hubblova dalekohledu a dalekohledu Keck na Havaji, dokázali sledovat velmi hmotnou supernovu 2005gl nejen při výbuchu, ale také několik let před ním a po něm.

Tato ojedinělá série snímků tak na fotografiích přímo dokumentuje to, co vědci dokázali vypočítat teoreticky. Ukázalo se, že supernova, která vybuchla 11. listopadu 2005 v galaxii NGC 266 v souhvězdí Ryb, byla dříve velmi hmotnou hvězdou - asi 50krát až 100krát hmotnější než naše Slunce. Jedná se tedy o nejhmotnější pozorovanou supernovu vůbec. Předchozí rekordmanka měla jen 20ti násobek hmotnosti Slunce.

Vědci tak v praxi sledovali, že svítivé a velmi hmotné hvězdy žijí jen velice krátce. Z měření archivních snímků v rozmezí let 1997 až 2007 vyplynulo, že při výbuchu, kdy se doslova rozmetá atmosféra hvězdy do okolí, přišla hvězda jen o poměrně malou část hmoty. Drtivá většina zůstala v jádru, které zkolabovalo v černou díru.

Supernova je tak teprve druhým případem supernov nového typu IIn. Prvním případem byla známá jasná a nejprostudovanější supernova 1987A.

Zdroj (PDF)

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem