Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Pozorování supernovy na astronomické expedici v Úpici
Petr Skala Vytisknout článek

Pozorování supernovy na astronomické expedici v Úpici

Astronomická expedice v Úpici Autor: Amatérská prohlídka oblohy
Astronomická expedice v Úpici
Autor: Amatérská prohlídka oblohy
Na hvězdárně v Úpici právě probíhá letní astronomická expedice. Cílem tohoto netradičního tábora je umožnit účastníkům pozorování jak pomocí místního vybavení, tak i techniky vypůjčené a dovezené ze všech koutů republiky. Expedičníci jsou rozděleni do skupin podle svého zájmu. Mohou se věnovat například astrofotografii, vizuálnímu pozorování, či radioastronomii.

Začátek expedice se letos shodou okolností kryje se vzácnou příležitostí pozorovat maximum jasnosti supernovy. Konkrétně supernovy SN 2013EJ která byla objevena 25. 7. 2013. A nemohla proto chybět v našem pozorovacím plánu. První jasná noc s příhodnými podmínkami nastala v pondělí 5. 8. Supernova se nachází v galaxii M74 v souhvězdí Ryb a je pozorovatelná až v druhé polovině noci. První část noci byla věnována přípravě techniky a čekání na východ supernovy. Ve zbývajícím čase se podařilo zachytit i jiné zajímavé objekty. Namátkou: hvězdokupy M13 a M71 nebo mlhoviny M8 a M27 a mnoho dalších.

Supernova v galaxi M74. Fotografováno 5./6. 8. 2013 na Astronomické expedici v Úpici. Autor: Jiří Los
Autor: Jiří Los
Okolo jedné hodiny se již očekávaná galaxie dostala dostatečně vysoko nad obzor a mohlo začít její snímkování. Galaxie M74 svítí poměrně slabě. K jejímu dostatečnému zachycení byla zapotřebí celkem osmdesátiminutová expozice. Samotná supernova je však tak výrazná, že ji bylo velmi dobře vidět již na expozici dvouminutové. Několik expedičníků se úspěšně pokoušelo o pozorování supernovy pomocí dalekohledu o průměru 40cm a v hlavní hvězdárenské kopuli měřila CCD skupina její jasnost.

Pořadateli expedice jsou Amatérská prohlídka oblohy - sekce České astronomické společnosti, Hvězdárna v Úpici a Hvězdárna a planetárium Brno. Finanční podporu poskytla společnost ČEZ. Techniku zapůjčila firma Supra Praha, Masarykova universita, Zdeněk Řehoř, Hvězdárna v Hradci Králové, Uherskem Brodě a Vsetíně.

Petr Skala

Petr Skala (*1986) je student doktorského studia FEL ČVUT v Praze a vášnivý amatérský astronom. O astronomii se zajímá již od útlého dětství. K tomuto krásnému koníčku ho dovedla knížka „Naše souhvězdí“ od Josipa Kleczka, kterou dostal od rodičů v době, kdy se právě naučil číst. V roce 1997 jej pak ještě více nadchl pohled dalekohledem, konkrétně triedrem 10×50, na kometu Hale-Bopp. Tyto momenty odstartovaly jeho fascinaci vesmírem. Naučil se tak mnoho nových poznatků a dozvěděl se i o legendární Astronomické expedici (s tradicí od roku 1958!), s jejíž organizací velmi rychle začal významně vypomáhat. Dvoutýdenní tábor, který probíhá na pozemku úpické hvězdárny a jeho hlavní náplní je pozorovat s ostatními účastníky oblohu, se pro něho stal po pár letech zázemím, v kterém pravidelně působil jako vedoucí skupiny digitální astrofotografie a nyní již poněkolikáté jako hlavní vedoucí.