Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Překvapující binární systém

Překvapující binární systém

Zemi trvá rok než oběhne okolo Slunce. Může se to zdát jako velmirychlý pohyb, ale jedná se o šnečí rychlost ve srovnání s rychlostíoběhu nedávno objevené dvojhvězdy. Její složky se totiž navzájem obíhají100 000krát rychleji! Jeden oběh trvá pouze 321 sekund - o málo vícenež 5 minut. Jedná se o nejkratší pozorovanou periodu v binárním hvězdném systému.

Tento překvapující výsledek objevil mezinárodní tým astronomů, který vedeGianLuca Israel z Astronomical Observatory of Rome. Objev je založený napečlivém pozorování slabého světla těchto hvězd pomocí dvou nejmodernějšíchteleskopů. Dvojitý systém má označení RX J0806.3+1527 a nachází se v souhvězdí Raka.

Obě hvězdy tohoto "tančícího páru" jsou bílí trpaslíci, tedy hvězdyo velikosti Země, které jsou ale vzdáleny pouze 80 000 kilometrů - o málovíce než dvojnásobek výšky telekomunikačních družic, nebo pětina vzdálenosti Měsice!

Rychlost oběhu je z těchto důvodů velmi rychlá - více než 1 000 km/sec.Hvězdy jsou k sobě natočeny vždy stejnou polokoulí - stejně jakoMěsíc a Země. "Den" je tedy na nich stejně dlouhý jako "rok".

S takto krátkou oběžnou periodou je systém RX J0806.3+1527 velmi vhodnýmkandátem na zaznamenání obtížně detekovatelných gravitačních vln, předpovězenýchEinsteinovou obecnou teorií relativity. Tyto vlny nemohou být měřeny přímo,ale jejich existence byla potvrzena nepřímo v binárních systémech neutronových hvězd.

Připravovaný detektor gravitačních vln -European Space Agency'sLaser Interferometer Space Antenna (LISA), který by měl býtspuštěn za 10 let, bude dostatečně citlivý k detekci tohotozáření od RX J0806.3+1527. Tato pozorování otevřou nová okna do Vesmíru.
Karel Mokrý, zdroj: ESO, originální článek

Sony a7s + Samyang 1300mm f/16, ISO 100, 1/8000 sec.