Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Symbiotická hvězda AG Dra opět zjasňuje

Symbiotická hvězda AG Dra opět zjasňuje

Historická světelná křivka AG Dra
Známá symbiotická dvojhvězda AG Dra se po roce a půl začala opět zjasňovat. Loni dosáhla hvězda jedné z nejvyšších jasností za uplynulých sto let. Jestli letos svůj loňský výkon zopakuje, se nedá předpovědět. Také proto jsou amatérští astronomové vyzváni k jejímu sledování.

Změnu jasnosti každé proměnné hvězdy můžeme sledovat na její světelné křivce. Jednotlivá měření nám v ní ukazují, jestli se hvězda zjasňuje (body v grafu mají vzestupný trend), zeslabuje (sestupný trend), popř. se nemění (vodorovná úsečka). Podíváme-li se na historickou světelnou křivku AG Dra, zjistíme, že se její jasnost nachází většinou v rozmezí 9,2 až 10,5 magnitudy. Hvězda je tedy pohodlně pozorovatelná už dalekohledem o průměru 7 cm.

Jednou za několik let, popř. desítek let, se ale hvězda zjasní podstatně více až k hranici 8 magnitud. Historická světelná křivka sestrojená z dat mezinárodní databáze vizuálních pozorování hvězd AAVSO je na obrázku 1. Na ní jsou dobře patrná ta největší zjasnění: dvojité zjasnění z prosince 1980 a listopadu 1981, pak v srpnu 1994 a září 2006.

Světelná křivka AG Dra za posledních 12 let

Vývoj jasnosti hvězdy v posledních 12 letech ukazuje obrázek číslo 2. V něm jsou vizuální odhady skupiny MEDÚZA ze Sekce pozorovatelů proměnných hvězd ČAS. Ze světelné křivky je vidět, že menší zjasnění nastávají vlastně každoročně, někdy jsou větší, někdy menší. Podíváme-li se na vzplanutí z roku 2006, tak vidíme, že se po něm jasnost hvězdy nevrátila na původní hodnotu před zjasněním, ale někde kolem hodnoty 9,6 magnitud se v září letošního roku hvězda začala opět zjasňovat.

Vyjdeme-li ze zkušenosti z dvojitého zjasnění v letech 1980 a 1981, dá se odhadnout, že i současné zjasnění bude dvojité. Loni dosáhla jasnost AG Dra až 8,4 mag a dá se očekávat, že i při letošním zjasnění dosáhne podobné jasnosti. Alespoň zjasnění roku 1981 bylo stejně výrazné jako v roce 1980. Ale tvrdit to s jistotou nelze. Proměnné hvězdy se často chovají zcela nečekaně, letošní vzplanutí může být menší než roku 2006, anebo naopak ještě větší.

Vyhledávací mapka na AG Dra

Hvězda AG Dra je ve středu zájmu odborníků zabývajících se symbiotickými hvězdami a ti budou rádi, pokud jim amatérští astronomové pomohou s pozorováním. Pozorovat hvězdu se dá v dalekohledu okem, nebo lze použít CCD kamery vybavené standardními fotometrickými filtry BVRI.

AG Dra se dá na obloze poměrně snadno najít a pozorovatelná je vzhledem k poloze souhvězdí Draka u severního pólu po celý rok. Navíc se vizuálním pozorovatelům celkem snadno odhaduje. Maximum jasnosti by mělo nastat na přelomu roku, takže je nejvyšší čas začít pozorovat. Pro nalezení a následné odhadování jasnosti hvězdy slouží mapka skupiny MEDÚZA z roku 1997 - verze pro tisk (PDF)

Bližší informace a návody jak pozorovat proměnné hvězdy najdete na stránkách Sekce pozorovatelů proměnných hvězd ČAS - http://var.astro.cz

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.