Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Vzácný pohled na umírající hvězdu

Vzácný pohled na umírající hvězdu

Astronomové pořídili pomocí Hubblova kosmického dalekohledu HST nový snímek umírající hvězdy vzdálené od nás 10 000 světelných let. Hvězda je obklopena jednou z nejprotaženější planetárních mlhovin.

Na rozdíl od většiny ostatních planetárních mlhovin, které tvoří kolem centrální hvězdy kruhový prstenec, má tato mlhovina tvar uprostřed zúženého válce. Tmavý pás jakoby uprostřed přerušující mlhovinu je ve skutečnosti tvořen prachem obklopujícím hvězdu.

Planetární mlhovina Henize 3-401Stejně jako tato mlhovina označovaná jako Henize 3-401, tak i všechny ostatní planetární mlhoviny představují velmi krátkou fázi ve vývoji hvězdy předtím, než se vyvine v bílého trpaslíka. Zatímco průměrné hvězdy žijí několik miliard let, fáze tvorby planetární mlhoviny trvá zřejmě jen tisíce let, proto se s těmito mlhovinami setkáváme kolem hvězd jen vzácně.

Velký zájem astronomů o planetární mlhoviny je dán tím, že stále ještě úplně nerozumíme jak přesně vznikají. Procesy stojící za tím jak se mohou z hvězdy uvolňovat ohromné protisměrné výtrysky plynu, které vidíme na obrázku, zůstávají neobjasněny. Obíhá snad kolem hvězdy objekt ovlivňující svým gravitačním polem vnější vrstvy atmosféry? Nebo jsou bipolární výtrysky výsledkem působení magnetického pole samotné hvězdy?

Nejnovější snímky a další studium Henize 3-401 možná pomůže odhalit skutečnost. Na rozdíl od mnohých jiných formujících se planetárních mlhovin, mohou totiž v tomto případě astronomové dobře rozlišit centrální hvězdu.

Podle Sky and Telescope z 18. července 2002