Úvodní strana  >  Články  >  Hvězdy  >  Zjasnění planetární mlhoviny kolem novy V458 Vul

Zjasnění planetární mlhoviny kolem novy V458 Vul

Porovnání snímků novy Vul 2007, V 458 Vul.
Sekce PPH ČAS: Nova V458 Vul vzplanula 8. 8. 2007 a dosáhla v maximu 8.1 mag o pár dní později. Snímky z přehlídky IPHAS (v oboru H alfa) pořízené 6 týdnů před vzplanutím rozlišily progenitora jako hvězdu 18. magnitudy. Mnohem zajímavější ovšem bylo, že kolem progenitora snímky odhalily rozpínající se planetární mlhovinu!

Pozdější snímky a spektroskopie planetární mlhoviny odhalily rapidní zjasnění její vnitřní části, bezpochyby způsobené ionizací materiálů mlhoviny šokovou vlnou z výbuchu novy.

Z kombinace dvou metod určování vzdáleností byla vzdálenost objektu určena na 13 kpc.

Podle autorů nové práce odhalující zjasnění planetární mlhoviny je vyloučené, aby materiál okolo progenitora pocházel z předchozího vzplanutí novy, ale jedná se o pravou planetární mlhovinu - pozůstatek po primární obálce hvězdy v tomto binárním systému.

Poměrně velká vzdálenost systému a vysoká zaznamenaná jasnost ve vzplanutí napovídá, že bílý trpaslík v systému, na jehož povrchu došlo k zapálení termojaderných reakcí a k výbuchu novy má vysokou hmotnost. Wesson a kol. vyracovali i scénář, podle kterého by systém mohl v budoucnu vzplanout jako supernova Ia.

Popis obrázku: Porovnání snímků novy Vul 2007, V 458 Vul. Vpravo nahoře: Snímek v přehlídce Halfa ukazující přítomnost planetární mlhoviny (před vzplanutím novy) Vlevo dole: barevná kompozice z přehlídky IPHAS (před vzplanutím) Vpravo dole: snímek v Halfa 20.5.2008 - v období poklesu jasnosti ze vzplanutí. Na tomto snímku je zřetelné zjasnění vnitřní části planetární mlhoviny vlevo od centrální hvězdy. Začíná pravděpodobně období interakce původní mlhoviny s vyvrženým materiálem z výbuchu novy. FOTO: Wesson et al. 2008

Odbornou práci o V 458 Vul publikoval kolektiv autorů v čele s R. Wessonem:

Luboš Brát

Předseda Sekce proměnných hvězd a exoplanet České astronomické společnosti. Vystudoval aplikovanou fyziku a astrofyzikuna PřF MU v Brně (1997-2000). Specializuje se na CCD pozorování proměnných hvězd a programování on-line aplikací pro práci s fotometrickými a astronomickými daty.

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.