Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  ARKYD - Otevřeme vesmír veřejnosti!

ARKYD - Otevřeme vesmír veřejnosti!

Kosmický dalekohled ARKYD Autor: Planetary Resources
Kosmický dalekohled ARKYD
Autor: Planetary Resources
Tohle může některým znít jako scifi, nicméně opak se dnes stává skutečností! Dokonce to ani není vzletné prohlášení politika. Nemůžete tomu uvěřit?? Také jsem byl zprvu šokován.

Cože? Opravdu? Kdo? A jak? A kdy? A dokážou to? A co to bude znamenat? ... milión otázek jsem měl, když jsem poprvé slyšel tuto větu!!

Cože?
"Otevřeme vesmír učitelům, studentům a široké veřejnosti! Zpřístupníme nejmodernější vesmírnou technologii a to za zlomek ceny oproti vládě!" Tvrzení opravdu silácká.

Kdo?
Jedná se o malou rok starou kalifornskou společnost s názvem Planetary Resources založenou dvěma vesmírnými nadšenci, kteří zdá se nalezli způsob jak dostat lidi do vesmíru. Peter Diamandis, autor Abundance, není neznámou osobou. Jako zakladatel X-Price, nebo Singularity University nebo ZERO-G, dokázal již mnohokrát o čem mnozí tvrdili, že to není možné. Eric Anderson jako letecký inženýr a podnikatel se pohyboval v prostředí usilování o komerční lety do vesmíru od samého začátku. Společně se jim podařilo přetáhnout několik nejlepších lidí z NASA.Jestli nám má někdo vesmír více zpřístupnit, tihle pánové mají všechny předpoklady k tomu uspět.

Jak?
Spočítali si, kolik je asteroidů v solární soustavě (stamilióny kusů), kolik a jaké materiály tam na nich lze očekávat a že vlastně není tak strašně těžké, se k nim dostat. Tak proč je tedy nezačít těžit, ušetřit planetu zemi, materiály využít pro rozvoj průzkumu kosmu a zároveň na zemi vzácné kovy dopravit na zemský povrch.

Prvním krokem je, ovšem získat více informací o samotných asteroidech, objevit další a zároveň získat více informací o potencionálně nebezpečných asteroidech. Pro tento účel již postavili několik desítek malých, ale velmi výkonných satelitů-teleskopů (Arkyd 100). Díky právě velikosti, nízké hmotnosti a masové výrobě se jim podařilo dostat cenu vypuštění jednoho satelitu na milion dolarů oproti řádově vyšším výdajů vlády USA.A právě jeden z těchto satelitů chce společnost poskytnout plně veřejnosti.

A kdy?
29. května byla slavnostně otevřena kampaň pro tento účel na serveru Kickstarter, který se zaměřuje na tzv. financování počáteční podpory projektu davem. Koluje informace, že pokud se vybere více, bude i úměrně více satelitů pro veřejnost.

A dokážou to? A co to bude znamenat?
Přestávám mít pochyb, že to byly jen silná slova. Jak vidět skutky na sebe nenechali dlouho čekat. Co to bude znamenat pro nás? Veřejnost, planetária a jiné instituce budou mít přístup k dalekohledu obíhající zemi na orbitě, tak aby se s ním mohli podívat kamkoli chtěli. Možnosti využití jsou opravdu široké! Navíc bude na zařízení displey a fotoaparát otočen na displey schopný fotit i s pozadím satelitu. V dlouhodobějším měřítku se ukazuje, že za pár let by mohlo být těžení asteroidů na pořadu dne a že bychom se dočkali skokového zlevnění kovů platinové skupiny, které jsou důležité například pro pokročilé bateriové technologie. Zpřístupnění velkého množství vody ve vesmíru bude naopak znamenat rozvoj lidských posádek ve vesmíru. V současnosti stojí vynesení jednoho litru vody na oběžnou dráhu 70 000 dolarů, což je hlavní překážkou většího rozvoje života ve vesmíru. Dále samozřejmě potřeba velkého množství konstrukčních kovů a jiných materiálů. Zdá se, že všechno tohle se dá najít na asteroidech v kvantitách, které se rovnají pro tuto chvíli téměř nekonečné.

Co když to opravdu dokážou? Bude Váš syn astronautem? Nepojedeme na důchod na orbit? Nebo na Měsíc či Mars? Začne se Star Trek stávat skutečností?

Prozatím je jasné jedno: Můžete si nechat vyfotit svůj portrét ve vesmíru s pravým pozadím vesmíru!! :-)