Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Astronomové se rozloučili s misí FUSE

Astronomové se rozloučili s misí FUSE

fuse-znak.jpg
Konec kosmického dalekohledu FUSE (Far Ultraviolet Spectroscopis Explorer). Mise byla ukončena po více než osmi letech objevů - počínaje planetami a blízkými hvězdami až po galaxie a kvasary, vzdálené miliardy světelných roků.

Přestože již několikrát byla mise na pokraji ukončení, teprve letos 18. října technici v operačním středisku (Johns Hopkins Homewood campus) definitivně vypnuli přístroje a přerušili s ní spojení. Misi FUSE přibližně na 30 let „uložili ke spánku“ a to až do doby než se na své oběžné dráze natolik přiblíží k Zemi, že shoří v její atmosféře.

„FUSE se právě stala dalším kusem kosmického smetí, které obíhá okolo Země přibližně každých 100 minut. Je to smutný a potupný konec tak významné a úspěšné mise,“ řekl Blair (Henry A. Rowland Department of Physics and Astronomy), vedoucí operačních systémů FUSE. „Ale zanechala velikánské vědecké dědictví.“

Úkolem družice FUSE (Far Ultraviolet Spectroscopic Explorer) bylo rozšířit Hubblův výzkum vesmíru o pozorování v ultrafialovém světle. Původně tříletou vědeckou misi NASA prodloužila třikrát.

Družice FUSE byla na oběžnou dráhu ve výšce 775 km vynesena 24. června 1999 raketou Delta – II z mysu Canaveral. FUSE nepořizovala „klasické“ snímky vzdálených vesmírných objektů, ale pomocí spektrografu digitální „světelné grafy“ těchto objektů. Analýza dat z družice FUSE umožňuje astronomům určit teploty, hustoty a chemická složení objektů blízkých i vzdálených a pomáhá nahlédnout do minulosti vesmíru.

Osm let práce družice FUSE zahrnuje mimo jiné i „pohled“ na molekulový vodík v atmosféře Marsu, potvrzení halo horkého plynu, obklopujícího galaxie nebo pozorování molekulárního dusíku vně naší Sluneční soustavy.

5,5 m vysoká a 1,4 tun vážící družice FUSE byla největší misí astrofyziků. Na provozu se podílelo asi 25 vědců, inženýrů a podpůrného personálu v operačním středisku (Bloomberg Center for Physics and Astronomy).

Ačkoliv z vědeckého hlediska byla mise FUSE mimořádně úspěšná, několikrát byla kvůli problémům se setrvačníky na „smrtelné posteli“. Díky zkušenostem a modifikováním palubního řídicího systému se dařilo družici FUSE „oživovat“. Naposledy, téměř bezchybně pracovala od 12. června do 12. července letošního roku. „Pak si ale začaly setrvačníky dělat, co chtěly. Byly, tak říkajíc, 'mimo sebe'. A to bylo pravděpodobně to osudové selhání,“ řekl Blair.

Po měsíci tvůrčího hledání závad, musel tým vědecké mise FUSE čelit smutnému faktu – je definitivní konec! Nyní má tým FUSE necelý rok na archivaci dat (asi 131 miliónů sekund vědeckých dat), sepsaní závěrečné zprávy a finální dokumentaci mise. Vědecká data ze sondy budou astronomům k dispozici a ti je budou zpracovávat ještě několik let.

Zdroj: www.jhu.edu

Meteor z roje Geminid

Geminida na oblačné obloze nad hřebenem Železných hor. Exp. 15 s, ISO-3200, f/3,5.