Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Bude sonda Beagle 3 na Marsu úspěšnější?

Bude sonda Beagle 3 na Marsu úspěšnější?

Beagle3.jpg
Kosmická sonda Beagle 3 by mohla nejen uskutečnit plánované výzkumy, ale zároveň prověřit a vyzkoušet nové technologie pro přistání na povrchu planety Mars, které by pak mohly být používány u dalších evropských kosmických sond.

Odborníci Velké Británie zveřejnili své plány na výrobu přistávacího modulu Beagle 3, který bude mít za úkol uskutečnit experimenty, připravené pro předcházející neúspěšnou misi Beagle 2. Jak známo, tento modul měl přistát na povrchu Marsu koncem roku 2003. Avšak řídícímu středisku se s modulem již nepodařilo navázat spojení.

Profesor Colin Pillinger, vedoucí projektu Beagle 2, informoval nedávno v Londýně veřejnost, že i přes problémy s financováním je reálná šance vyslat novou sondu na Mars. Konstruktéři přišli s vlastní iniciativou realizace tohoto projektu. Jsou přesvědčeni, že překonstruovaný modul Beagle 2 Evolution (či Beagle 3) má mnohem větší šanci úspěšně na Marsu přistát.

Jeho nové sluneční baterie budou dodávat více energie při menší ploše slunečních článků. Modul bude vybaven dvěma novými výkonnějšími vysílači pro přímé spojení se Zemí. Prostřednictvím jednoho z nich bude možno předávat informace na Zemi během sestupu atmosférou, druhý vysílač začne pracovat ihned po přistání. Přepracována byla rovněž konstrukce akumulátorů, které budou schopny pracovat i při velmi nízkých teplotách. Největších změn doznalo přistávací zařízení, tj. nafukovací vaky, zajišťující měkký dopad sondy na povrch rudé planety.

Vědecké zadání sondy zůstalo nezměněno. Hlavním úkolem bude hledání stop života. Colin Pillinger předpokládá, že vypuštění dvou exemplářů Beagle 3 bude možné realizovat bez zvýšení finančních nákladů jako součást zkušebních letů, naplánovaných v evropském dlouhodobém programu výzkumu sluneční soustavy s názvem Aurora. Start by se mohl uskutečnit v roce 2009. Ale nic zatím nebylo rozhodnuto.

Zdroj: spacenews.ru/ a news.bbc