Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čínská družice zničila vesnický dům

Čínská družice zničila vesnický dům

chinacaps.jpg
Návratová kapsle čínské družice při svém návratu k zemi spadla přímo na vesnický dům a zcela jej zničila. Nezpůsobila však při tom naštěstí žádná zranění. Jednalo se už o dvacátou čínská družici vybavenou návratovou částí. Oznámila to čínská státní média v neděli.

Svoji 20 družici s návratovým modulem vypustila Čína 27.září 2004 z kosmodromu v poušti na severozápadě země, pomocí rakety Long March 2-D, na 18 denní let. Všechny přístroje na palubě družice pracovaly po dobu letu na oběžné dráze normálně a vykonaly všechny plánované vědecké experimenty i práce pro zeměměřičství a mapování.

Let řídilo satelitní kontrolní středisko Xi'an, které v pátek ráno vydalo pokyn k oddělení návratové kapsle, zatím co vlastní družice stále zůstává na oběžné dráze.

Návratová kapsle pak na padácích přistála v jihozápadní provincii Szechuan, v oblasti Tianbeizi tak nešťastně, že při tom proletěla střechou vesnického domu. Střecha byla úplně zničená a dům téměř zbořený. Nicméně kapsle zůstala nepoškozená a byla odvezena ihned potom, co ji čínští experti zkontrolovali.

Naštěstí při incidentu nebyl nikdo zraněn ani usmrcen a jiné než hmotné škody na domě nenastaly. Jak se vyjádřila čínská oficiální místa, návratové technologie jsou vyspělé a přesné a veřejnost si nemusí si z tohoto přistání dělat starosti. Citovali při tom čínské vesmírné experty. Zpráva ovšem neudala žádný důvod pro tuto nehodu.

Podle: SpaceDaily

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.