Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Čínská generálka úspěšná

Shenzhou IV
Vnitřek lodi Shenzhou IV
s testovacími figurínami
taikonatů
Let kosmické lodi Shenzhou 4, který je všeobecně považován za poslední zkoušku před prvním pilotovaným letem, byl úspěšně zakončen nedělním přistáním v čínské provinci Vnitřní Mongolsko.

Kosmická loď odstartovala 29. prosince na raketě Dlouhý pochod (CZ 2F) z kosmodromu Jiquan a za 6 dnů a 18 hodin na oběžné dráze 108 krát oběhla naší planetu. Podobný průběh měly i předcházející lety 2 a 3. Jen první let v roce 1999 trval pouhý jeden den.

Výprava zahrnovala řadu vědeckých experimentů z různých oborů, například fyzikální, biologické či medicínské. Na palubě bylo mj. 100 semínek pivoněk, jejichž růst nyní budou vědci studovat a zkoumat, jak jej ovlivnil pobyt v beztížném stavu. Nejdůležitější součástí letu bylo ovšem testování všech systémů pro podporu životních podmínek budoucích posádek. Oficiální zprávy hovoří o tom, že loď byla naprosto totožná s verzí určenou pro pilotované lety. Na palubě byly i zásoby potravin a další osobní věci taikonatů, aby generální zkouška byla dokonalá. A skupina taikonatů v kosmické lodi krátce před jejím startem dokonce trénovala.

Nyní se zdá, že již nic nebrání tomu, aby další let byl pilotovaný a Čína se tak zařadila do exkluzivního klubu Spojených států a Ruska (resp. Sovětského svazu), tedy po bok jediných zemí, které byly schopny vlastními silami dopravit člověka do vesmíru. Už ani oficiální představitelé čínského kosmického programu se netají tím, že k tomuto letu by mělo dojít ve druhé polovině letošního roku.

Zdroj:SpaceflightNow

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.