Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Deep Impact je připraven k převozu na Cape Canaveral

Deep Impact je připraven k převozu na Cape Canaveral

hf_comet_impact_1125_01.jpg
Inženýři společnosti Ball Aerospace & Technologies Corporation jsou připraveni přepravit sondu Deep Impact na Cape Canaveral ještě tento měsíc. U sondy byly dokončeny závěrečné fáze klimatických zkoušek, poslední krok před startem mise letos v prosinci. Sonda ale už před tím podstoupila rozsáhlé testy tepelné a vakuové, zkoušky na elektromagnetickou vodivost, odolnost proti elektromagnetické interferenci, vibrační a akustické testování.

Sonda Deep Impact patří k sondám objevitelským. Výprava bude mít za úkol zkoumat materiál nacházející se pod povrchem komety Tempel 1. Za tím účelem bude na palubě sondy uložen projektil o hmotnosti 350 kg, vybavený kamerou, který sonda pro průletu v blízkosti komety vystřelí tak, aby projektil dopadl na povrch komety rychlostí přibližně 36 000 km/hod. Tím vznikne kráter o rozloze asi tak fotbalového hřiště a hloubce několika desítek metrů.

Dopadem se část materiálu komety vypaří a část bude vyvržena pryč od komety. Na tento oblak se zaměří jak kamera s vysokým rozlišením a infračervený spektrometr na palubě sondy, tak také pozemské dalekohledy. Jejich cílem bude studium čerstvých ledových trosek. Sonda provede tedy něco jako, v přeneseném slova smyslu "archeologický vykop" a vůbec poprvé odhalí lidskému zraku původní materiál z nitra komety. Srážka projektilu s kometou však nebude tak silná aby jakýmkoliv významným způsobem změnila dráhu komety.

Celková cena výpravy by měla činit 279 miliónů dolarů. Setkání s kometou je plánováno na Den nezávislosti, 4.července 2005. Kometa Tempel 1 byla objevena v roce 1867 a kolem Slunce oběhne jednou za 5,5 roku.

Jako zajímavost nese sonda malé CD se jmény lidí, kteří se na něj zapisovali po internetu od května 2003 do ledna 2004.

Podle: Space.com

Kometa se nacházela nedaleko hvězdy delta v souhvězdí Velké medvědice a po obloze se pohybovala rychlostí kolem 5 obloukových vteřin za minutu.