Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Definitivní konec sondy MGS?

Definitivní konec sondy MGS?

MGS_Mars.jpg
Americká sonda Mars Global Surveyor (NASA) pravděpodobně skončila svou mimořádně úspěšnou misi u rudé planety. Byla to nejdéle pracující sonda jaká kdy zkoumala Mars. Ale 2. listopadu 2006 se odmlčela.

Sonda Mars Global Surveyor byla vypuštěna 7. listopadu 1996 a na oběžnou dráhu kolem Marsu se dostala 11. září 1997. Původně měla mise trvat pouhé 2 roky (1 marťanský rok), ale postupně byla 4krát prodloužena.

Od čtvrtka 2. listopadu se nepodařilo se sondou Mars Global Surveyor navázat kontakt. Podle předběžných údajů problémy způsobily motory při natáčení slunečních panelů a sonda již není schopna vyrábět dostatek energie pro komunikaci se Zemí. Technici zkoumají i jiná možná vysvětlení pro "radiový klid". Přerušení spojení se Zemí mohlo také způsobit vychýlení antén: při nedostatku energie se sonda automaticky natáčí ke Slunci nebo mohlo dojít ke srážce s mikrometeoritem.

V neděli 5. listopadu se technikům podařilo zachytit signál, ale byl velmi slabý a neobsahoval žádná data. Od té doby se sonda odmlčela úplně (2 dny před desetiletým výročím - start 7. listopadu 1996).

"Reálně jsme prošli většinu pravděpodobných možností pro obnovení komunikace, ale uvědomujeme si i možnost, že úžasný tok vědeckých pozorování z Mars Global Surveyor skončil," řekl Fuk Li (JPL, Pasadena). "Přesto se ještě nevzdáváme."

"Sonda má většinu systémů zálohovaných a to by mohlo pomoci dostat ji zpět do funkčního stavu. Napřed s ní ale potřebujeme obnovit komunikaci," řekl Tom Thorpe, manažér projektu MGS (JPL, Pasadena).

V pátek 17. listopadu NASA nařídila sondě Mars Reconnaissance Orbiter aby pečlivě prohlížel oblasti, kde by Mars Global Surveyor mohl být. První výsledky tohoto průzkumu byly známy v pondělí.

"Hledali jsme Mars Global Surveyor jako hvězdní stopaři na snímcích z kamery s vysokým rozlišením z Mars Reconnaissance Orbiter," řekl v úterý 21. listopadu Doug McCuistion, programový ředitel mise MRO. "Při předběžném rozboru snímků jsme sondu neviděli."

Další možností dozvědět se víc o stavu MGS je poslat koncem týdne další příkaz prostřednictvím roverů, které pracují na povrchu Marsu (Spirit a Opportunity).

"Mars Global Surveyor překonal všechna očekávání," řekl Michael Meyer, vedoucí vědecký pracovník (NASA Headquarters, Washington). "Byla to nejproduktivnější vědecká mise k Marsu. Do pokladnice pozorování přinesla obrovské množství objevů, že jejich analyzovaní bude trvat několik let." Kamery odeslaly na Zem více než 240 000 snímků.

Zdroj: www.nasa.gov, ww.space.com a www.space.com

Filament na Slunci z neděle.

Sluníčko nás neustále těší svými úkazy odehrávající se ve vrstvách chromosféry. I v období minima jsou pozorovatelné drobné protuberance na jeho okrajích a filamenty.