Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  ESA doporučila k realizaci dalších 17 kosmických projektů v režii českých firem

ESA doporučila k realizaci dalších 17 kosmických projektů v režii českých firem

Logo České kosmické kanceláře
Evropská kosmická agentura (ESA) doporučila k realizaci 17 z 63 českých projektů, podaných do druhé výzvy Pobídkového programu pro česká pracoviště. Firmy, výzkumné instituce a univerzity z ČR se tak budou podílet na výzkumných projektech v oblasti pozemního segmentu, pozorování Země, raketových nosičů, navigace, a zejména pak v oblasti technologických řešení s širším využitím. U čtyř doporučených projektů je řešitelem ČVUT či Ústav Akademie věd ČR a u 13 potom soukromé firmy. Pro schválené projekty z druhé výzvy je připraven rozpočet ve výši přes 75 miliónů korun.

Tisková zpráva České kosmické kanceláře ze 28. července 2011.

"Cílem Pobídkového programu je připravit české instituce tak, aby byly konkurenceschopné a mohly se úspěšně zapojit do povinných i volitelných programů ESA," říká ředitel České kosmické kanceláře Jan Kolář a dodává: "Výběru projektů předchází technická expertiza prováděná odborníky z ESA a o výběru následně rozhoduje společná pracovní skupina ESA a České republiky. Zatímco z první výzvy vzešlo 14 českých projektů čerpajících z rozpočtu v celkové hodnotě 65 miliónů korun, tentokrát bylo doporučeno 17 projektů s rozpočtem ještě zhruba o deset miliónů vyšším."

Mezi firmy a pracoviště, které uspěly v tomto "národním" tendru ESA, patří: Honeywell ČR, EGGO Space, Iguassu Software Systems, Czech Space Research Centre, Gisat, ANF DATA, Český metrologický institut, Výzkumný a zkušební letecký ústav, Explosia, SYNPO, ProjectSoft HK, Frentech Aerospace, Ústav technické a experimentální fyziky ČVUT, Astronomický ústav a Ústav fyziky atmosféry AV ČR.

Zájemci podávali návrhy z následujících tří kategorií projektů, které stanovila ESA s ohledem na cíle pobídkového programu:

• letový hardware, s upřednostněním aktivit spojených se základním vybavením družic, senzorů či obecných technologií s potenciálem jejich opětovného využití,
  • výzkumné a vývojové aktivity, včetně studií proveditelnosti, vedoucí k softwarovým nebo hardwarovým produktům, službám nebo ověření technologií,
  • přípravné aktivity (např. studie, formulace uživatelských požadavků, průzkumy trhu) podporující českou konkurenceschopnost v povinných a volitelných programech ESA, kterých se Česká republika účastní.

Česká republika se stala 18. členským státem ESA v roce 2008. V prvních šesti letech po vstupu má ČR pro financování výhradně českých projektů garantovanou téměř polovinu svého povinného příspěvku, přibližně 60 milionů korun ročně. V současné době u nás podle České kosmické kanceláře běží na tři desítky projektů s českou účastí a dalších 17 bylo právě vybráno ve druhé výzvě Pobídkového programu pro česká pracoviště. Mimo to se připravují také projekty s českou účastí i v jiných programech ESA.

Zájemci o kosmický průmysl mají podle slov Jana Koláře možnost přihlásit se do třetí výzvy, kterou ESA plánuje v horizontu dvou let. "O termínu třetí výzvy ještě nebylo definitivně rozhodnuto, ale předpokládá se, že bude vyhlášena někdy na přelomu let 2012 a 2013. Nicméně již od našeho vstupu do ESA se potenciální zájemci z řad firem a institucí mohou zapojovat do projektů v programech ESA, do kterých ČR přispívá," podotýká Kolář z České kosmické kanceláře.

Česká kosmická kancelář, o.p.s., je neziskovou společností, která působí od roku 2003 jako administrativní organizace pro koordinaci kosmických aktivit v České republice. Je kontaktní organizací pro spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a jinými mezinárodními kosmickými organizacemi. Usiluje o co nejširší a nejefektivnější zapojení českých výzkumných a vývojových pracovišť především do evropských kosmických programů. Kancelář také zastupuje Českou republiku v odborných orgánech EU, ESA a v Mezinárodní astronautické federaci (IAF). Internetové stránky: www.czechspace.cz