Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  EUVE zanikne v zemské atmosféře
Pavel Koten Vytisknout článek

EUVE zanikne v zemské atmosféře

Úspěšná astronomická družice Extreme Ultraviolet Explorer (EUVE) zanikne v nejbližších dnech v zemské atmosféře. V současné době je již na jejím samém okraji a každý den klesá o dalších 25 km. Jelikož na palubě sondy není pohonný systém, bude se jednat o zánik neřízený. Družice obíhá kolem Země po dráze se sklonem 28,5 stupně k rovníku, tudíž k jejímu zániku může dojít kdekoliv v pásu kolem rovníku, který sahá na severu k Orlandu na Floridě a na jihu k Brisbane v Austrálii. Pravděpodobnost dopadu trosek do obydlené oblasti je ovšem velmi malá a nejspíš dopadnou do oceánu. Přesnou polohu oblasti dopadu bude možno stanovit až 12 hodin před zánikem. Tato oblast by měla být dlouhá 800 až 1 000 km. Předpokládá se, že většina hmoty z 3 275 kg vážící družice shoří v atmosféře. Přesto však až devět dílů může dopadnout na povrch. Ty jsou vyrobeny z oceli či titanu a váží od 2 do 45 kg. Družice byla vypuštěna v roce 1992 a původně měla pracovat tři roky. NASA její činnost dvakrát prodloužila. Výprava skončila 31. ledna 2001. Družice otevřela nové okno do vesmíru ve vzdálené ultrafialové oblasti spektra a pozorovala více než 1 000 zdrojů v tomto oboru zářících.
Zdroj: NASA Press release 02-16 ze dne 29. ledna

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.