Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Evropští kosmonauté zůstávají na Zemi

Evropští kosmonauté zůstávají na Zemi

V rámci solidarity s partnery International Space Stasion změnila ESA program letů evropských kosmonautů. ESA souhlasla s šestiměsíčním odkladem dvou letů evropských kosmonautů. Lety se měly uskutečnit v dubnu a říjnu 2003 pomocí ruských lodí Sojuz.

Souhlas je založen na dohodě mezi ESA, agenturou Rosaviakosmos a NASA v těsné spolupráci se španělskými a nizozemskými představiteli. Důvodem je potřeba obměnit v dubnu posádku ISS. Novou posádku na ISS měl v březnu dopravit raketoplán Atlantis. Následně v dubnu by lodí Sojuz na ISS přiletěl kosmonaut ESO Pedro Duque na osmidenní pobyt. Jeho mise je podporována španělským ministerstvem pro vědu a technologie.

Dočasný zákaz letů amerických raketoplánů si vynutil potřebu využít připravený dubnový let lodě Sojuz ke změně posádky ISS.

Mise Pedra Duque je nyní plánována na říjen. Na palubě ISS provede množství fyzikálních experimentů. Duque je členem týmu pro přípravu laboratoře Columbus. Jeho zkušenosti bude možné využít při letových přípravách této evropské laboratoře. Její start je nyní plánován na rok 2004.

Dalším úkolem Pedra Duque je velký počet vzdělávacích aktivit, jejichž cílem je rozšířit povědomí o evropském letovém programu mezi širokou veřejnost, zvláště mezi mladé lidi.

André Kuipers poletí na ISS na jaře 2004. Tato mise, podporovaná nizozemským ministerstvem ekonomie a ministerstvem školství,kultury a vědy je zaměřena na vědecký výzkum, zvláště na pokusy z fyziky, biologie, lidské psychologie a materiálového inženýrství. Součástí programu je i vzdělávací část.

Let švédského astronauta Christera Fuglesanga, který se měl být členem posádky raketoplánu v červenci 2003, je nyní odložen a Fugeslang pokračuje ve výcviku ve středisku NASA Johnson Space Center v Houstonu.

16. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 17. 4. do 23. 4. 2017. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a pomalu se zlepšuje i večerní viditelnost Jupiteru. Ráno je nejvýše Saturn, nízko už také jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Čeká nás průlet blízkozemní planetky, viditelné i menšími dalekohledy. Z nabídky 100 pozorování přidáváme jednu pěknou kulovku a galaxii, jeden zákryt hvězdy planetkou a především upozorníme na maximum meteorického roje Lyrid, které letos nebude rušit Měsíc. Očekává se start první čínské zásobovací lodi a ukázalo se, že Enceladus by mohl být dobrým místem pro život.