Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Galileo úspěšný u Io
redakce II Vytisknout článek

Galileo úspěšný u Io

Sonda Galileo úspěšně absolvovala a přežila první blízký průlet kolem Jupiterova vulkanického měsíce Io. K nejmenšímu přiblížení došlo v pondělí v 9:06 LSEČ, kdy se vzdálenost sondy od povrchu měsíce byla 611 km. Zdá se, že vše proběhlo v pořádku a naměřená data budou odvysílána na Zemi v průběhu následujících týdnů. Řídící tým očekával průlet s velkým napětím, protože sonda při něm byla vystavena velké dávce záření z Jupitera. Io je nejvnitřnější měsíc Jupitera a leží v oblasti nejvyšší úrovně radiace planety. Tyto tvrdé podmínky se také projevily několik hodin před průletem, kdy způsobily chybu v palubním počítači, což vedlo k přechodu do tzv. bezpečnostního módu. Pozemské kontrole se podařilo sondu uvést do normálního režimu pouhé dvě hodiny před nejmenším přiblížením. Další průlet je naplánován na 25. listopadu ve vzdálenosti pouhých 300 km.
Zdroj: JPL Press release ze dne 11. října.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd