Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  HST připraven k dalšímu výzkumu

HST připraven k dalšímu výzkumu

Nové snímky ukazují připravenost HST pro další výzkum
Z oběžné dráhy Země přišla výborná zpráva - Hubbleův kosmický dalekohled je připraven začít plnit další vědecké úkoly. Květnová oprava a upgrade byly úspěšné, testování a kalibrace skončilo. Můžeme se těšit na další příděl fotografií a objevů.

Jak víte, v květnu letošního roku byl kosmický dalekohled rozsáhle opravován astronauty, mimo jiné také Andrew Feustelem, který pak na pozvání Astronomického ústavu AV do České republiky dovezl naši vlajku a Nerudovy písně kosmické.

Od té doby byly nově nainstalované přístroje zaostřovány, kalibrovány a testovány. Že to nebylo snadné, o tom svědčí fakt, že to zabralo tři měsíce. Malou přestávku v nastavování přístrojů si HST udělal jen ve chvíli, kdy se díval na novou dočasnou skvrnu na Jupiteru vzniklou po zásahu planety kometou nebo planetkou.

Zrod hvězd v souhvězdí Lodního kýlu
Připraven k akci
Kosmické agentury NASA a ESA, které dalekohled provozují, teď hlásí, že HST je připraven plnit další úkoly, které mu vědci zadají. Byly zveřejněny fotografie dokazující připravenost kosmického dalekohledu. Snímky i videa najdete na stránkách dalekohledu www.spacetelescope.org. Můžeme se tedy těšit na další objevy a na pokračování éry tohoto slavného dalekohledu.

Úspěch Evropy
Evropská kosmická agentura, jejíž členem je také Česká republika, má na HST 15procentní podíl. Tím je garantováno, že evropští vědci musí dostat na dalekohledu 15 procent pozorovacího času. Ale díky velmi kvalitním návrhům na to, které vesmírné objekty a jevy má dalekohled sledovat, jsou evropští vědci úspěšnější. Překračují tak limit a dostávají 20 % pozorovacího času.

Dvacáté výročí
V dubnu 2010 uplyne 20 let od vypuštění HST. Hubbleův dalekohled se za uplynulých 20 let stal doslova fenoménem. Díky němu se podařilo udělat mnoho důležitých vědeckých objevů, například ohledně stáří vesmíru nebo vlastností černých děr. Příští duben tedy bude co oslavovat.

Sepsáno podle informací ESA pro své tiskové zástupce v jednotlivých zemích

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.