Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Hubblův kosmický dalekohled má problémy, start mise STS-125 je ohrožen

Hubblův kosmický dalekohled má problémy, start mise STS-125 je ohrožen

HST na oběžné dráze kolem Země.
Hubblův kosmický dalekohled má od víkendu technické problémy. NASA v současné době situaci řeší a nelze vyloučit ani nutnost odkladu startu mise STS-125. Raketoplán Atlantis se má přitom podle plánu k Hubblovu dalekohledu vydat už 15. října.

Ve středu 1. října oslaví NASA 50 let své existence (viz v seriálu na ČRo Leonardo). Oslavy ale zřejmě částečně pokazí zpráva, kterou NASA vydala dnes pozdě odpoledne našeho času.

O uplynulém víkendu došlo k poruše řídicího systému Hubblova kosmického dalekohledu. Veškerá vědecká pozorování byla okamžitě přerušena a podle všeho dalekohled v tuto chvíli nemůže zaslat zpět na Zemi uložená data.

NASA se nyní pokusí nahodit druhý řídicí systém s označením "B". Podobná operace se uskuteční poprvé v osmnáctileté historii Hubblova kosmického dalekohledu, takže výsledek je značně nejistý. Vědci si ale věří a během tohoto týdne chtějí vrátit nejslavnější astronomický přístroj zpět do provozuschopného stavu.

Pokud se nepodaří druhý systém spustit, má NASA ještě druhou možnost, jak problém vyřešit a to výměnu řídicího systému při nejbližší servisní misi. Start raketoplánu Atlantis (STS-125) je ale aktuálně naplánován na 15. října brzy ráno našeho času. Pokud by posádka dostala nový úkol, v podobě výměny řídicího systému, musela by být mise odložena nejméně do února příštího roku. Za dva týdny se tak náročná operace nedá natrénovat. Nemluvě o tom, že potřebné díly na Mysu Canaveral ani nejsou.

Další mise raketoplánu (STS-126) k Mezinárodní kosmické stanici by proběhla v listopadu. Zatím je ale na spekulace příliš brzy. Doufejme, že se lidem z NASA a z Úřadu pro Kosmický teleskop podaří HST opět dostat do normálního stavu.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.