Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Indické plány pilotovaných letů

Indické plány pilotovaných letů

indicke-rakety-lg.jpg
Indie plánuje na rok 2005 vypuštění své první umělé družice, vybavené návratovou kabinou o hmotnosti 500 kg. Družice je označována jako SRE (Space capsule Recovery Experiment). Plánuje se její vícenásobné použití. Je také označována jako předchůdce kosmické lodi pro případné pilotované lety na oběžnou dráhu kolem Země. K tomuto účelu Indie také připravuje třetí generaci nosné rakety GSLV (Geostationary Satellite Launch Vehicle, Mk III a její silnější variantu Mk IV).

První start nové rakety je naplánován na rok 2008. Na nízkou oběžnou dráhu bude schopna dopravit pilotovanou kosmickou loď o hmotnosti 10 tun. Informoval o tom G. Madhavan Nair, ředitel organizace ISRO (Indian Space Research Organization). "Naším cílem je zkonstruovat kosmickou stanici a dopravovat do vesmíru kosmonauty," prohlásil Nair. Indie se chce stát čtvrtou mocností světa, po Rusku, USA a Číně, která je schopna pomocí vlastní nosné rakety, na palubě vlastní kosmické lodi dopravit do vesmíru vlastního kosmonauta.

Družice SRE bude vypuštěna ve druhé polovině roku 2005 společně s další družicí Cartosat-2 pomocí nosné rakety PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle). Bude navedena na polární oběžnou dráhu ve výšce 650 km nad zemským povrchem. Zde bude kroužit více než jeden měsíc. Na palubě družice (její návratové části) budou probíhat v podmínkách beztížného stavu nejrůznější experimenty, zaměřené na výrobu kovových slitin a kompozitních materiálů, biologické experimenty apod. Úkolem druhé družice Cartosat-2 je detailní mapování indického subkontinentu a pořízení stereoskopických snímků.

Po ukončení experimentů přistane návratová kabina SRE na Zemi, respektive na vodní hladině Indického oceánu. Před potopením bude chráněna speciálními nafukovacími vaky. Po vylovení bude kabina s výsledky experimentů dopravena do pozemních laboratoří. Později bude použita k dalšímu letu. Připomeňme, že technologii startu a návratu umělých kosmických těles zvládly USA, Rusko, Francie, Čína, Japonsko a Evropská kosmická agentura ESA.

Zdroj:Spaceflight, September 2004 a spacedaily.com