Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Instalace nové kamery na ISS

Instalace nové kamery na ISS

spacewalk.jpg
Vesmírné centrum, Houston (AP) - Dva astronauti podnikli výstup z kosmické stanice ISS, aby nainstalovali kameru na vnější část lodi.

Američan McArthur a jeho ruský kolega Valery Tokarev opustili základnu na oběžné dráze a po dobu 51/2 hodin vesmírné procházky byla jejich stanice prázdná. Obvykle jeden z posádky zůstává na palubě, zatímco dva další podnikají riskantní mise mimo palubu. Ale posádka vesmírné stanice byla redukovaná na dva z předchozích tří členů. Toto opatření bylo zavedeno po katastrofě raketoplánu Columbia v roce 2003. Proto byl tento pár nucen nasoukat se do vesmírných obleků bez asistence třetího člena posádky.

open.jpg
Bohužel asi žádné operace ve vesmíru se neobejdou bez nějakých potíží a jedna taková se stala. Vesmírná procházka byla odložena o jednu hodinu, vyskytly se potíže s přetlakovou komorou, která nesnížila poprvé tlak. Ale dvojice rychle časovou ztrátu dohnala. To bylo poprvé po dvou letech, kdy astronauti nemohli odejít přes přetlakovou komoru napoprvé.

Tato nová kamera pomůže astronautům vesmírné stanici monitorovat nové části na jejím povrchu. Odstraněné zařízení bylo jedenkrát použito pro nasbírání dat o elektrické činnosti okolo vesmírné stanice. Bylo navrženo, aby pracovalo po dobu pouhých několika měsíců a ne déle. Technici se báli ulomených kousků, které by mohly poškodit vesmírnou stanici, tak se rozhodli přístroj odhodit. Zařízení, které váží okolo 27,5 kg a je napájeno solárními články, zaujímající plochu okolo 60 cm, za tři měsíce by měl přístroj shořet v atmosféře.

Když se velitelství NASA zeptalo astronautů, jak se jim pracuje, byli nadšení. "Ve vesmíru je dobře", řekl McArthur, když pracovali na umístění. "Jsem šťastný, jak blecha."

Zdroj: CNN

NLC možno niekde nad Bieloruskom a Ukrajinou

Pôvodne som chcel fotiť len timelapse, ale keď som videl celkový rozsah NLC, tak som to jednoducho musel zdokumentovať.