Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Írán otevřel svůj první kosmodrom

Írán otevřel svůj první kosmodrom

Start první íránské vesmírné rakety 4.2.2008
Íránská státní televize přinesla 4. února záběry startu íránské rakety z vlastního kosmodromu. Jeho poloha na území státu zveřejněna nebyla, ale podle televize byl tímto startem zahájen provoz prvního íránského vesmírného centra, které bude do vesmíru vypouštět íránské výzkumné satelity.

Po reportáži se okamžitě vyrojily spekulace o její pravdomluvnosti. Podle zahraničních expertů se Írán už v minulosti pokusil do vesmíru vyslat raketu. Loni v lednu vypustil svou první doma vyrobenou raketu, ale uznávané výšky, kde začíná kosmický prostor, nedosáhla. Doletěla na hranice atmosféry a spadla zpět. Proto existují pochyby i o nejnovějším startu.

Íránský politický režim používá vědecké úspěchy ke své propagaci a není tedy jisté, co je pravda a co je přikrášlená a zveličená propaganda. O politickém významu svědčí třeba i to, že příkaz ke startu dal v televizi přímo íránský prezident. Nicméně pokud se raketu podařilo vyslat do vesmíru, obohatí Írán stále se rozšiřující společenství kosmických velmocí, kterých je zatím 11.

Svět na rodící se íránský vesmírný program hledí většinou s obavami, protože stejná technologie, která posílá do vesmíru družice, může poslat i vojenské bojové hlavice. Írán naproti tomu tvrdí, že mu jde o vyslání vědecký satelitů na sledování přírodních katastrof a zlepšení telekomunikačních služeb. První satelit s názvem Naděje by měl být podle íránských plánů vypuštěn do roka.

Zdroj: agentura AP

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.