Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  ISS - příprava letu na Mars

ISS - příprava letu na Mars

iss007e10348-sklenik_LADA.jpg
Současná posádka Mezinárodní kosmické stanice ISS ve složení Gennadij Padalka (Rusko) a Michael Fincke (USA) již pomalu "stříhá metr". Její pobyt na ISS se chýlí k závěru. V polovině října letošního roku se vrátí zpět na Zemi na palubě kosmické lodi Sojuz TMA-4. Jedním z úkolů posádky byla prověrka prototypu kosmického skleníku pro budoucí pilotované kosmické lodě, určené pro lety na Mars.

"Poprvé v historii kosmonautiky posádka ISS vypěstovala na oběžné dráze kolem Země třetí generaci zelené rostliny, v tomto případě hrachu odrůdy s názvem Usatyj (Vousatý)," informoval nedávno Vladimir Syčev, vedoucí laboratoří biologických systémů pro zajištění životních podmínek člověka Institutu lékařsko-biologických výzkumů Ruské akademie věd.

"Experiment s názvem Rastěnije (Rostlina), který byl zaměřen na pěstování hrachu, byl zahájen v květnu 2003. Uběhlo 15 měsíců - což je dostatečná doba na to, aby pilotovaná kosmická loď dosáhla Marsu," doplnil Syčev. Sazenice třetí generace získal velitel deváté dlouhodobé posádky stanice ISS Gennadij Padalka, který se pokládá za vynikajícího kosmického agronoma a zootechnika. V roce 1999 vypěstoval na palubě orbitálního komplexu MIR první klasy pšenice a společně se slovenským kosmonautem Ivanem Belou "vyvedl" kuřátka křepelek.

Předchůdce Gennadije Padalky na stanici ISS, Alexandr Kaleri, vypěstoval na oběžné dráze druhou generaci hrachu, připravil sadbu pro svého nástupce a na Zemi dopravil první kosmická semena, která získal velitel sedmé posádky na ISS Jurij Malenčenko.

"Gennadij Padalka dopraví na Zemi v říjnu semena druhé generace kosmického hrachu. Lusky hrachu třetí generace bude mít za úkol sklidit Saližan Šaripov, který se vypraví na palubu ISS 9. 10. 2004," informoval Syčev. Podle jeho vyjádření výsledky experimentu s pěstováním rostlin na palubě ISS budou využity při konstrukci skleníků, které budou zásobovat meziplanetární kosmické lodě svěží zeleninou.

"Sazenice hrachu v nejbližších týdnech vykvetou nádhernými fialovými květy, které velice oživí interiéry stanice ISS," informoval z paluby Mezinárodní kosmické stanice Gennadij Padalka. Kosmonauti se velmi rádi věnují pěstování rostlin, neboť jim tato práce přináší "velký emocionální náboj" a připomíná jim Zemi.