Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Izrael bude vypouštět vojenské družice z letadla

Izrael bude vypouštět vojenské družice z letadla

black_sparrow1.jpg
Nadpis tohoto článku není úplně správný, je nutné jej poněkud objasnit. Letadlo bude v tomto případě sloužit jako první stupeň kosmického dopravního prostředku. Do výšky kolem 10 km vynese raketu, upevněnou pod trupem nebo pod křídlem. Po dosažení plánované výšky dojde k oddělení rakety od letounu a k zažehnutí jejího raketového motoru. Raketa pak dopraví užitečné zatížení - v tomto případě vojenskou družici - na oběžnou dráhu kolem Země.

V současné době existuje pouze jeden fungující systém pro tzv. "vzdušný start". Třístupňová americká raketa Pegasus o hmotnosti zhruba 23 tuny je vynášena do výšky 12 km pomocí letounu L-1011 (dříve B-52). Na oběžnou dráhu kolem Země je schopna dopravit náklad o hmotnosti kolem 450 kg. Od roku 1990 bylo realizováno již 36 startů. Výrobu a provoz systému Pegasus zajišťuje společnost Orbital Science Corporation.

black_sparrow2.jpg

Návrh izraelského systému má vypracovat konsorcium firem RAFAEL, Israel Armament Authority a IAI, které bylo za tímto účelem založeno.

Doprava družice na oběžnou dráhu kolem Země za využití letadla je levnější než pomocí klasických nosných raket, startujících z kosmodromu. V tomto případě odpadá nutnost kosmodromu (letadlo startuje z letiště), první stupeň systému (letadlo) může být používán opakovaně, je zde možnost navedení družice na dráhy s různým sklonem apod. Jediným vážným problémem je omezená nosnost letadla, nicméně řada malých kosmických raket se do těchto omezujících parametrů "vejde".

V současné době se izraelský projekt blíží do stadia zkoušek. Záštitu nad ním převzalo Ministerstvo obrany Izraele, které má zájem na vypouštění malých špionážních družic. Součástí kosmického dopravního systému by mohla být například raketa třídy vzduch-země Black Sparrow. K jejímu vypouštění by mohly sloužit například letouny F-15, F-4, F-111 či B-52.

ishim.jpg

V různých státech světa existuje celá řada obdobných návrhů dopravních kosmických systémů, avšak zatím největším problémem jejich realizace je nedostatek finančních prostředků. Na jednom takovém projektu s názvem "IŠIM" spolupracuje Rusko a Kazachstán. Pro vynášení malých družic by v prvním stupni dopravního systému mohl být využit letoun Mig-31. Tento letoun je schopen dosáhnout výšky až 25 km, kde by došlo k oddělení nosné rakety na tuhou pohonnou látku, jež by na oběžnou dráhu kolem Země dopravila družici o hmotnosti do 200 kg. Modifikace dvou letounů Mig-31 by měla být dokončena v roce 2007.

Zdroj: spacenews.ru, unitedjerusalem, israeli-weaponsa www.rian.ru

Kometa 41P/Tuttle-Giacobini-Kresák se nacházela v jižní části souhvězdí Herkula poblíž rozhraní s Orlem a Hadonošem.