Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kolik váží Mezinárodní kosmická stanice?

Kolik váží Mezinárodní kosmická stanice?

Dopravní loď Sojuz připojená k ISS
Před několika dny se k Mezinárodní kosmické stanici ISS připojila ruská zásobovací loď Progress M-50 (start 11. 8. 2004). Její let ke stanici tentokrát trval 3 dny místo obvyklých dvou dnů. Cílem bylo ušetřit co nejvíce pohonných látek na palubě zásobovací lodě.

Na palubě "náklaďáku" se nacházelo přibližně 2,5 tuny nejrůznějšího nákladu: zásoby pohonných látek pro korekční raketové motory stanice, zásoby vody, potřebné vybavení a přístroje pro vědecké experimenty, 28 malých kontejnerů s potravinami, osobní balíčky pro současnou i budoucí posádku stanice, jejíž start je naplánován na 9. října 2004 apod. "Spižírna" stanice bude doplněna čerstvým ovocem a zeleninou, palubní lékárnička novými léky - to vše musí kosmonauti přemístit z útrob zásobovací lodi Progress na palubu stanice ISS.

Zásobovací loď Progress M-50 bude mít kromě dopravy zásob ještě jeden zajímavý úkol - "zvážit" Mezinárodní kosmickou stanici. Ta za dobu své existence na oběžné dráze kolem Země (první modul Zarja byl vypuštěn 20. 11. 1998) notně "přibrala na váze". Postupně se k ní připojilo několik dalších modulů, několikrát byly doplňovány její palivové nádrže, palivo bylo zase postupně spotřebováváno na nutné průběžné zvyšování oběžné dráhy stanice (korigování poklesu výšky v důsledku odporu atmosféry) či jiné manévry, na její palubu bylo dovezeno velké množství nářadí a vědeckých přístrojů, zásoby vody, vzduchu a potravin (které kosmonauti postupně spotřebovávali) a další nejrůznější materiály. Ze stanice byl odstraňován nejrůznější odpad (buď na palubě raketoplánu, nebo na palubě "starých" zásobovacích lodí Progress, které po oddělení od stanice shořely v zemské atmosféře i s odpadky).

Jaká je však skutečná současná hmotnost stanice se přesně neví. A pomocí zásobovací lodi Progress M-50 se to technici z řídícího střediska chystají zjistit. Zvážit celou stanici ISS pomocí nějaké obří váhy je na oběžné dráze kolem Země nemožné.

Jak už bylo uvedeno výše, k tomuto experimentu bude využita zásobovací loď, která je připojena ke stanici. Bude využito známých zákonů nebeské mechaniky. Přesná hmotnost zásobovací lodi je známa, známý je také tah jejího raketového motoru. Je nutno pouze změřit hodnotu zrychlení Mezinárodní kosmické stanice ISS, které jí raketový motor zásobovací lodi udělí. Pak už jen přijdou na řadu jednoduché matematické výpočty a skutečná současná hmotnost stanice bude vypočítána s přesností ą 2 %.

O tomto neobvyklém experimentu informoval Vladimir Solovjov, ředitel ruského řídícího centra.

Ranní stopa stanice ISS a Jupiter nad jižním obzorem