Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Konec snu o zpěvačce na ISS?

Konec snu o zpěvačce na ISS?

Sarah Brightman při výcviku ve skafandru Sokol.
Autor: RIA Novosti

Letos na podzim měla z kosmodromu Bajkonur odstartovat kosmická loď Sojuz TMA-18M, která měla na ISS dopravit ruského kosmonauta Sergeje Volkova, jeho dánského kolegu Andrease Mogensena a zpěvačku Sarah Brightman – devátého platícího návštěvníka ISS a teprve druhou ženu v této roli. Stanice by se tak po šesti letech dočkala návštěvy kosmického turisty. Součástí desetidenního pobytu mělo být i pěvecké vystoupení. Detaily smlouvy sice nejsou veřejné, ale kvalifikované odhady hovoří o částce okolo 50 milionů dolarů. Její mise měla skončit návratem v Sojuzu TMA-16M spolu s Mogensenem a Gennadijem Padalkou.

Ve středu 13. května se ale na oficiálním Facebookovém profilu britské zpěvačky objevila zpráva, která udělala velkou čáru přes rozpočet. „Odklad letového plánu. Sarah Brightman dnes oznámila, že odkládá své plány na start své mise na palubě nadcházejícího Sojuzu TMA-18M. Paní Brightman sdělila, že osobní rodinné důvody změnily její původní záměry a odkládá se jak samotný start, tak i kosmonautická příprava. Sarah Brightman by ráda vyjádřila velkou vděčnost Roskosmosu, Eněrgiji, GCTC (Gagarinovu středisku přípravy kosmonautů), Hvězdnému městečku, NASA i všem kosmonautům a astronautům, za jejich podporu během této úžasné části života“.

Tolik tedy oficiální prohlášení. Na internetu se samozřejmě začalo okamžitě spekulovat o tom, co mohlo skutečně stát za zpěvaččiným odstoupením z přípravy. Oficiálnímu důvodu, totiž „rodinným důvodům“ totiž věří málokdo. Ostatně vzpomeňme si na školní léta, kdy se pod „rodinné důvody“ schovalo ledacos.

Ke skutečnému stavu věci se ale dobrat nemůžeme. Informace se v těchto případech nedají ověřit – ať už jde o spekulace, či o informace od nejmenovaných pracovníků „zevnitř“ celé mašinerie. Další řádky proto, prosím, berte s rezervou. Podle jedné z teorií může za ukončení výcviku nedostatečná kvalita Sarah Brightman.

Proslýchá se, že jí výcvik na kosmonautku příliš nešel a i když se může zdát, že si člověk může za peníze koupit vše, tak není vyloučeno, že nikdo nechce riskovat let nedostatečně vyškoleného člena posádky. Tato teorie ale dostává trhliny, protože podle vyjádření Erica Andersona ze společnosti Space Adventures, přes kterou zpěvačka svůj let na ISS objednala, probíhal výcvik podle plánu a Brightman zvládla všechny zkoušky a prošla i zdravotními testy.

Druhou často skloňovanou možností je nedostatek financí. Proslýchá se totiž, že část nákladů na kosmický let britské sopranistky měli uhradit sponzoři. A těm se podle všeho zpožďují platby. Pokud opustíme sféru spekulací, tak se naskýtá otázka, kdo za pá měsíců usedne na uprázdněné místo v Sojuzu. Se Sarah se po celou dobu připravoval japonský podnikatel Satoši Takamacu – jehož aktivity sahají od reklamního byznysu až po založení produkční společnosti Space Films a cestovní agentury Space Travel.

Logicky by tedy měl do anatomicky tvarované sedačky usednout on. Jenže podle článku na webu Novostí kosmonavtiki zatím Takamacu zaplatil ruské agentuře pouze za předletovou přípravu. Pokud by měl letět do kosmu musel by sáhnout do kapsy pro další miliony. Zda to pro něj nebude takhle narychlo problém, zatím nikdo nedokáže říct.

Co by se ale stalo, pokud by japonský turista nesehnal potřebný objem financí a musel by z mise také nedobrovolně odstoupit? Zůstalo by snad křeslo v Sojuzu prázdné? Roskosmos evidentně pracuje se všemi možnostmi a podle důvěryhodných informací by Takamacuova odstoupení usedl do Sojuzu někdo z nových ruských kosmonautů, kteří mají za sebou základní výcvik. Velké naděje by mohl mít Sergej Prokopjev.

Stejně tak zůstává otevřená i budoucnost Sarah Brightman coby kosmické turistky. V oficiálním prohlášení se sice hovoří o „odkladu“, ale pokud se na situaci podíváme reálnýma očima, je velmi pravděpodobné, že nebude na co odkládat. Eric Anderson, spoluzakladatel firmy Space Adventures, přes kterou zpěvačka svůj let na ISS objednala sice oznámil, že Sarah by mohla na ISS letět v budoucnu, ale bližší údaje neoznámil.

Kosmická turistika byla ukončena poté, co se přešlo na současnou rotaci posádek ISS. Pro turisty už v Sojuzech nezbývalo místo. Aktuálně volná sedačka se objevila jen díky mimořádně dlouhému pobytu Scotta Kellyho a Michaila Kornijenka na ISS. Ti zde totiž nebudou pouze tradičního půl roku, ale rovnou dvojnásobně dlouhý čas. Pak se zase vrátí provoz na stanici do starých kolejí.

Není proto vůbec jasné, kdy (a zda vůbec) zase usedne turista do Sojuzu a poletí vstříc ISS.  Jistou naději sice na první pohled nabízí plánované nasazení soukromých kosmických lodí. Nicméně pokud si vzpomeneme na stanovisko NASA, která turisty na ISS ráda nevidí, tak se ani tato možnost nejeví příliš nadějně.

Jen tak mimochodem – Sarah Brightman vydala v roce 2013 (krátce po oznámení, že poletí na ISS) album Dreamchaser. Sama pak tohle označení ráda používala, když hovořila o své misi. Když se podíváme na osud amerického miniraketoplánu, který se nedostal do finálové dvojky pro dopravu astronautů na stanici, tak člověk může pojmout podezření, zda náhodou anglický výraz pro „pronásledovatele snu“ nenosí v kosmonautice smůlu.

[1] Spaceflightnow.com
[2] Facebook.com
[3] SarahBrightman.com
[4] Novosti Kosmonautiki

Převzato: www.kosmonautix.cz

Dušan Majer

Narodil se roku 1987 v Jihlavě, kde bydlí po celý život. Po maturitě na všeobecném soukromém gymnáziu AD FONTES vstoupil do regionální televize, kde několik let pracoval jako redaktor. Ve volném čase se věnoval kosmonautice. Postupně zjistil, že jej baví o tomto tématu nejen číst, ale že mnohem zajímavější je předávat tyto informace dál. Na podzim roku 2009 udělal dva velké kroky – jednak na internetu zveřejnil své první video o kosmonautice a navíc založil diskusní fórum o tomto oboru. Postupem času fórum rozrostlo o další služby a vznikl specializovaný zpravodajský portál kosmonautix.cz, který informuje o dění v kosmonautice. Rozběhla se i jeho tvorba videí na portálu Stream.cz. Pořad Dobývání vesmíru má sledovanost v desítkách tisíc a nasbíral již několik cen od Akademie věd za popularizaci vědy.

Štítky: Mezinárodní kosmická stanice, ISS, Sarah Brightman