Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmická navigace podle pulsarů

Kosmická navigace podle pulsarů

satelit.jpg
Pracovníci americké organizace DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency - Agentura pokročilých obranných výzkumných projektů) se zabývá vývojem navigačního systému, který by ke své činnosti využíval kosmické zdroje rentgenového záření.

Projekt se jmenuje XNAV (X-ray Source-based Navigation for Autonomous Position Determination - autonomní určení polohy s využitím navigace podle rentgenových kosmických zdrojů). Grant na rozpracování této myšlenky získala společnost Ball Aerospace & Technologies Corp. Jako kosmické zdroje rentgenového záření budou v systému využívány například pulsary.

Využitím známých poloh vzdálených rentgenových pulsarů bude možné určit u kosmických sond, vypuštěných do vzdálených oblastí vesmíru, polohy s přesností několika stovek metrů. Předpokládá se, že by tato technologie mohla být využita také pro umělé družice Země, které by tak mohly "dublovat" současný navigační systém GPS.

Se společností Ball Aerospace budou na projektu spolupracovat také Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory, Los Alamos National Laboratory a National Institutes of Standards and Technology. Pomocí systému XNAV budou kosmické sondy autonomně určovat čas, svoji přesnou polohu ve vesmíru a směr letu.

Zdroj: ballaerospace