Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmická sonda k planetě Pluto

Kosmická sonda k planetě Pluto

sonda New Horizons (drive Pluto-Kuiper Express)
Počátkem ledna 2006 by měla k planetě Pluto odstartovat americká kosmická sonda New Horizons, dříve označovaná jako Pluto-Kuiper Express. Cílem sondy není jen samotná planeta Pluto a její měsíc Charon, ale také několik těles z tzv. Kuiperova pásu za drahou planety Neptun. Tento projekt NASA již několikrát vyškrtla ze svých plánů a znovu jej vrátila zpět. Další odklady však již nejsou možné - jinak by se doba letu sondy k Plutu značně prodloužila.

Pokud sonda odstartuje v plánovaném termínu, může ještě využít gravitačního urychlení při průletu kolem největší planety ve sluneční soustavě. Kolem Jupitera by měla prolétnout v únoru nebo březnu 2007.

Naposled využila gravitačního urychlení (gravitačního "praku") při průletu kolem Jupitera sonda Cassini, směřující k Saturnu. Stalo se tak 30. 12. 2000 a sonda prolétla ve vzdálenosti 9,6 miliónu km od planety Jupiter. Díky tomu se doba letu sondy podstatně zkrátila a na oběžnou dráhu kolem Saturnu bude navedena 1. 7. 2004.

Kosmická sonda New Horizons o hmotnosti 465 kg se má při gravitačním manévru přiblížit k Jupiteru ještě více. Průlet se uskuteční ve vzdálenosti 3,2 miliónu km, čímž bude zajištěno takové zvýšení rychlosti sondy, aby kolem soustavy Pluto-Charon prolétla v létě roku 2015. Během průletu kolem Jupitera budou přístroje sondy využity k průzkumu obří planety: její atmosféry, polárních září a také měsíců. Přístrojové vybavení sondy (kamery, spektrometry, radiometry, detektory kosmického prachu a plazmy) zahájí svoji činnost ještě dlouho předtím, než sonda dolétne k Plutu.

Zdroj: spacefightnow.com