Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmická sonda k planetě Pluto

Kosmická sonda k planetě Pluto

sonda New Horizons (drive Pluto-Kuiper Express)
Počátkem ledna 2006 by měla k planetě Pluto odstartovat americká kosmická sonda New Horizons, dříve označovaná jako Pluto-Kuiper Express. Cílem sondy není jen samotná planeta Pluto a její měsíc Charon, ale také několik těles z tzv. Kuiperova pásu za drahou planety Neptun. Tento projekt NASA již několikrát vyškrtla ze svých plánů a znovu jej vrátila zpět. Další odklady však již nejsou možné - jinak by se doba letu sondy k Plutu značně prodloužila.

Pokud sonda odstartuje v plánovaném termínu, může ještě využít gravitačního urychlení při průletu kolem největší planety ve sluneční soustavě. Kolem Jupitera by měla prolétnout v únoru nebo březnu 2007.

Naposled využila gravitačního urychlení (gravitačního "praku") při průletu kolem Jupitera sonda Cassini, směřující k Saturnu. Stalo se tak 30. 12. 2000 a sonda prolétla ve vzdálenosti 9,6 miliónu km od planety Jupiter. Díky tomu se doba letu sondy podstatně zkrátila a na oběžnou dráhu kolem Saturnu bude navedena 1. 7. 2004.

Kosmická sonda New Horizons o hmotnosti 465 kg se má při gravitačním manévru přiblížit k Jupiteru ještě více. Průlet se uskuteční ve vzdálenosti 3,2 miliónu km, čímž bude zajištěno takové zvýšení rychlosti sondy, aby kolem soustavy Pluto-Charon prolétla v létě roku 2015. Během průletu kolem Jupitera budou přístroje sondy využity k průzkumu obří planety: její atmosféry, polárních září a také měsíců. Přístrojové vybavení sondy (kamery, spektrometry, radiometry, detektory kosmického prachu a plazmy) zahájí svoji činnost ještě dlouho předtím, než sonda dolétne k Plutu.

Zdroj: spacefightnow.com

9. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 26. 2. do 4. 3. 2018. Měsíc bude v úplňku. Po západu Slunce je nad západem jasná Venuše a Merkur. Nad jihozápadem je Uran. V druhé polovině noci a nad ránem je vidět Jupiter a Mars, vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se podíváme na nejjasnější hvězdu ze souhvězdí Vozky. Falcon 9 z Kalifornie odstartoval úspěšně a podařilo se i dovézt do přístavu aerodynamické kryty. Druhý Falcon z Floridy má na poslední chvíli odklad na neurčito, H-IIA v Japonsku asi dva dny kvli počasí. Z ISS se vrátí část posádky v lodi Sojuz MS-06. Z Floridy má letět raketa Atlas V s družicí GOES-S. Před čtyřiceti lety odstartoval ke stanici Saljut 6 Sojuz 28 s prvním československým kosmonautem Vladimírem Remkem a Alexejem Gubarevem. V Brně k tomu chystají vzpomínkovou akci.

Aldebaran těsně po zákrytu Měsícem