Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kosmická technologie slouží lidem na Zemi

Kosmická technologie slouží lidem na Zemi

Plasmer-1.jpg
Vyspělá technologie vyvinutá k zajištění čisté atmosféry pro kosmonauty na palubách kosmických stanic je nyní používána v nemocnicích k zachycení a zničení vzduchem se šířících hub, bakterií, spor a virů. Je schopna likvidovat i mikroorganismy takových nemocí, jakými jsou SARS, ebola, neštovice či tuberkulóza a antrax. Většina vzduchem se šířících mikroorganismů nepředstavuje pro zdraví člověka vážné nebezpečí, ačkoliv mohou znamenat určitou hrozbu pro jedince s oslabenou imunitou.

Kosmická technologie „Plasmer™“ poskytla nové řešení zajištění čistého vzduchu v několika evropských nemocnicích. Plasmer™ je vícestupňový systém využívající silného elektrického pole a komory s chladnou plazmou k ničení mikroorganismů ve vzduchu. Tuto kosmickou technologii využila společnost AirInSpace s podporou úřadu ESA (TTP – Technology Transfer and Promotion Office) k vývoji přenosné a ochranné jednotky pro použití v nemocnicích a krizových situacích, v podobě snadno použitelné a lehce sestavitelné čisté místnosti. „Se speciální Plasmer technologií jsme vyvinuli nové řešení poskytující sterilní vzduch zničením více než 99,9 % mikroorganismů, odpovídající zvláštním požadavkům pacientů se sníženou imunitou,“ říká Laurent Fullana, vedoucí AirInSpace. „Náš systém Immunair™ využívá 5 Plasmer™ reaktorů poskytujících sterilních vzduch ve „stanu“, bez infekčních bakterií kolem pacientova lůžka. Zařízení je určeno především pro imunohematologii, onkologii, pooperační a transplantační oddělení nemocnic. Vyrábíme i menší verzi „Cool Plasmair“ bez „stanu“, pro široké použití ve všech oblastech medicíny v boji proti infekcím.

Plasmer.jpg
Již od počátku roku 2001 byl systém testován po dobu 12 měsíců v 5 nemocnicích. Dr. Světlana Challier (z Necker Hospital v Paříži) říká: „Immunair™ umožňuje významné snížení počtu bakterií ve vzduchu.“ Jiný uživatel tohoto systému prof. Francois Demeocq (z CHU/Hotel-Dieu v Clermont-Ferrand) říká: „Biologická ochrana se systémem Immunair™ je velmi úspěšná a lépe odpovídá potřebám a požadavkům dětí se silným oslabením imunitního systému po léčbě chemoterapií. Systém může být rovněž použit při péči a ochraně po transplantacích.“ Prof. Demeocq dodává: „Pro děti a jejich rodiče je toto zařízení mnohem vhodnější z hlediska každodenního života a dovoluje osobní emocionální kontakt, což je velmi důležité především v případech, kdy jsou děti v izolaci příliš dlouho.“

Technologie Plasmer™ pro biologickou dekontaminaci vzduchu na palubě orbitálních stanic byly vytvořeny počátkem devadesátých let skupinou ruských vědců. V roce 1997 byla ruská kosmická stanice MIR vybavena reaktorem Plasmer™, který úspěšně chránil kosmonauty a elektronické systémy před kontaminací bakteriemi, viry a houbami.

V dubnu 2001 bylo stejné zařízení instalováno ke sterilizaci vzduchu od mikroorganismů v ruské části Mezinárodní kosmické stanice ISS. Nyní se kosmická technologie Plasmer™ vrací zpět na Zemi k ochraně pacientů s oslabeným imunitním systémem v nemocnicích.

Lovec

Na konci ledna panovalo dlouho dobu inverzní počasí s občasným vyjasněním. Nápad vyfotit votický javor s Orionem vznikl během chvíle a hned se vyrazilo na místo. Vysoká vlhkost vzduchu u horizontu napomohla ke zvýraznění nejjasnějších hvězd. Krajina: 9x 2min, f5,6, iso 3200 ohnisko 50 mm Hvězdy: 9x3min, f4, iso 3200 ohnisko 35 mm Mlhoviny: 4x3min, f4, iso 1600 ohnisko 35 Canon 1000D modifikovaný. Vše snímáno s nasazeným Hoya red enhancer filtrem, který lehce potlačuje světelné znečištění.