Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Království za baterii!
Petr Kubala Vytisknout článek

Království za baterii!

Phoenix skončil
Kosmická sonda Phoenix už zřejmě definitivně ukončila svou misi na rudé planetě. S koncem mise v těchto týdnech se počítalo od začátku. Slunce se v severních oblastech Marsu dostává už jen velmi nízko nad obzor a své udělaly i prachové bouře a nízké teploty.

Poslední signál z Marsu přišel 2. listopadu. Phoenix v současnosti už nemá dostatek energie na vědecká měření a zřejmě ani na komunikaci se Zemí. Problémy měla sonda od konce října - viz. článek

Na Marsu přistál Phoenix 26. května letošního roku a primární část mise měla trvat 3 měsíce, tedy do konce srpna. Od té doby sonda pracovala tak trochu nadplán.

NASA se bude pokoušet ještě několik příštích týdnů navázat se sondou spojení, šance je ale už velmi malá. Přestože mise sondy skončila, výsledky se budou analyzovat ještě velmi dlouho. Phoenix splnil hlavní cíl své mise a prokázal přítomnost vodního ledu v podpovrchových vrstvách. Kromě toho zaslal na 25 000 snímků z povrchu a zaznamenal v atmosféře Marsu sněžení. Cenná jsou i meteorologická data, která sonda několik měsíců posílala na Zemi.

Nedávno vyhlásil časopis Wired na svých stránkách anketu o nejlepší epitaf pro sondu Phoenix. Vyhrál parafrázovaný citát Caesara: "Veni, vidi, fodi!". V češtině tedy: "Přišel jsem, viděl jsem, kopal jsem.".

Další zajímavé návrhy: "Království za baterii", "Error 404: přistávací modul nenalezen", "Kopal a analyzoval jsem svůj vlastní hrob."

Kompletní přehled epitafů najdete na http://blog.wired.com

Phoenix na stránkách astro.cz:

Zprávy ze základny Vastitas Borealis (první týdny na povrchu):

Zoskupenie planét na rannej oblohe

Planéty Venuša, Mars a Merkúr a ako bonus blízka konjunkcia Mesiaca s hviezdou Regulus v súhvezdí Leva.