Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA

Kráter na Marsu, Beagle 3 a NASA

Při svém 61. oběhu pořídil Mars Express perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris. Beagle 3 možná poletí s NASA.

Rozpraskaný kráter na Marsu

2004-0727crater-lg.jpg
Tento perspektivní obraz rozpukaného kráteru, blízko Valles Marineris, byl pořízen sondou Mars express Evropské kosmické agentury, během jejího 61 oběhu okolo planety, lednu, 2004. Obraz byl získán za použití stereo kamery (HRSC), která umožní vědcům vypočítat realistické 3D modely povrchu Marsu. Výsledný model je pak možné naklánět, natáčet a zkoumat z různých úhlů.

Vědci si u tohoto konkrétního útvaru nejsou zatím jisti, proč je dno kráteru tak rozpukané. Na Zemi však takové zlomy mohou vznikat například v prudce ochlazené lávě, vysušeném jílu nebo zmrzlé půdě.

Kráter se nachází na sever od Valles Marineris, na souřadnicích 0,6°S a 309°E. Průměr kráteru je asi 27,5 kilometru, jeho hloubka dosahuje 800 metrů.

Beagle 3 pokukuje po americké dopravě

beaglesand_beagle2_203.jpg
Profesor Colin Pillinger se minulý týden doptával u NASA, jestli by se na její další misi k Marsu, pojmenované Mars Science Laboratory, plánované na rok 2009, nenašlo místo také pro jeho další sondu Beagle, kterou chce postavit a poslat na rudou planetu co možná nejdříve.

Mars Science Laboratory (MSL) je navržena jako příprava na budoucí misi NASA, která by se měla vrátit na Zem se vzorky marťanské horniny.

MSL ponese "chytré" terénní vozidlo, navržené tak, aby na povrchu planety fungovalo nejméně jeden marsovský rok. Základními druhy jeho činnosti by měly být biologické experimenty a pokračování geologického průzkumu prováděného nyní sondami Spirit a Opportunity.

Profesor Pillinger, hlavní vědecký poradce mise Beagle 2, obhajoval vyslání dalšího modulu Beagle na Mars, minulý pátek v Paříži, na vědeckém shromáždění Výboru pro výzkum vesmíru (Cospar).

V panelové diskuzi se tak střetli profesor Steve Squyres, hlavní vědecký pracovník nynějších roverů Spirit a Opportunity a profesor Pillinger v názorech, zda nepojízdná sonda může přinést stejné vědecké poznatky jako sonda pohyblivá.

Evropská vesmírná agentura (ESA) rovněž plánuje vyslat na Mars vlastní misi, pojmenovanou ExoMars. Ta by měla po přistání na rudé planetě hledat stopy života. Také ona má plánovaný start v roce 2009.

Profesoru Pillingerovi tedy jde o to, zda vůbec, případně s kým, se mu podaří projekt Beagle znovu dostat na Mars.

Zdroj: ESA News Release, BBC news

Snímek blízkozemní planetky (311554) 2006 BQ147

Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka typu Aten 15.9 magnitudy se mezi hvězdami pohybovala rychlostí 9.91 obloukové vteřiny za minutu. Silně rušil Měsíc.