Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kterak dnes v noci přistával Sojuz
Vít Straka Vytisknout článek

Kterak dnes v noci přistával Sojuz

Kabina Sojuzu po přistání ve stepi. Autor: Roscosmos.ru
Kabina Sojuzu po přistání ve stepi.
Autor: Roscosmos.ru
V úterý 22. listopadu extrémně brzy ráno našeho času v kazašských stepích skončil hladkým přistáním lodi Sojuz TMA-02M téměř půlroční výlet do kosmu rusko-americko-japonské posádky. Pojďme si vynahradit absenci online přenosu a podívat se, jak to vše probíhalo.

Rozloučení posádek a uzavření poklopů

O současné situaci na stanici ISS jsme psali nedávno.

Odlétající trojice, kosmonaut Sergej Volkov (Rusko) a astronauté Mike Fossum (USA) a Satoši Furukawa (Japonsko), strávila posledních několik hodin na palubě kosmické stanice samozřejmě přípravami na odlet, především aktivací a přípravou systémů lodi Sojuz a nakládáním posledních věcí pro návrat na Zemi. Trojice do lodi také naložila nějaké jídlo pro případ, že by po odpojení od ISS došlo k 24hodinovému odkladu přistání a oni museli vydržet na palubě Sojuzu. Toto ovšem není standartní postup, za možným odkladem byla jakási blíže nespecifikovaná technická závada, loď však ve výsledku fungovala perfektně, takže k žádnému odkladu nedošlo.

K uzavření poklopů mezi stanicí a Sojuzem došlo po rozloučení obou trojic kosmonautů (jedna trojice odlétala, druhá zůstává dlouhodobě na palubě ISS) v pondělí 21. listopadu ve 20:41 SEČ. Než se ale mohl Sojuz odpoutat od kosmické stanice, byla zde ještě spousta práce. Kosmonauti kontrolovali, zda oba poklopy, poklop stanice i poklop Sojuzu, správně doléhají a nedochází zde k úniku vzduchu. Po potvrzení že je vše v pořádku se trojice uvnitř Sojuzu oblékla do skafandrů Sokol, vyžadovaných předpisy pro případ dekomprese při návratu, uzavřela také poklop mezi orbitálním a návratovým modulem Sojuzu a připoutala se do křesel v návratovém modulu. Do prostředního sedadla usedl velitel lodi Sergej Volkov, po své levé ruce měl svého kopilota Furukawu a po pravé ruce čerstvě bývalého velitele ISS Fossuma.

Videovsuvka č. 1: Šťastnou cestu dolů!

Odpojení a odlet od ISS

Ve 23:57 SEČ Volkov vyslal příkaz k otevření západek stykovacího uzlu modulu Rassvět, ke kterému byl Sojuz TMA-02M připojen od 9. června. K fyzické separaci Sojuzu od ISS došlo přesně o půlnoci na úterý 22. listopadu podle našeho času. Před odletem od stanice ještě čekal posádku Sojuzu poslední úkol: prozkoumat možnosti nového digitálního autopilota lodi Sojuz TMA-M, jejíž teprve druhý exemplář se dnes vrátil z kosmu, kvůli možnému vylepšování. Velitel Volkov se s lodí vzdálil asi 50 metrů od stanice a zaměřoval loď na různé body na spodní části ISS, získaná data pomohou k získání zkušeností s novým, ještě nepříliš vyzkoušeným systémem. Necelou čtvrthodinu po separaci lodi a stanice byl proveden 20sekundový zážeh, který Sojuz poslal definitivně pryč od stanice.

Mimochodem: odpojením Sojuzu TMA-02M na palubě ISS oficiálně začalo období působnosti 30. dlouhodobé posádky pod velením Američana Dana Burbanka.

Videovsuvka č. 2: Sbohem, vesmírný domove!

Přistání na matičce Zemi

Brzdící manévr Sojuz zahájil v 02:32 SEČ asi 12 kilometrů od ISS, šlo o zážeh hlavního motoru proti směru letu, který trval čtyři minuty a 16 vteřin a loď zpomalil o 115 m/s. Další důležitý milník na řadu přišel v 02:59 a byla jím pyrotechnickými patrony provedená separace tří modulů, ze kterých se skládá loď Sojuz: orbitálního, návratového a servisního. Jediný návratový modul s posádkou je opatřen tepelným štítem, zbylé dva při návratu zanikají v atmosféře.

Těsně před separací modulů došlo k dočasné ztrátě spojení se Sojuzem, což je ovšem při návratu běžný jev. I přes hluchý éter, naplněný občas prosbou "Hlaste se" z řídícího střediska v Moskvě, následující dění běželo jako po másle. V 03:02 SEČ Sojuz vstoupil do zemské atmosféry a v 03:10, po největším tepelném náporu, zahájil sekvenci otevírání padáků. Těsně předtím se podařilo obnovit spojení se Sojuzem a Volkov s řídícím střediskem se vzájemně ujistili, že je vše v pořádku.

Ztráta spojení zdaleka nebyla tak markantní jako při minulém přistání Sojuzu 16. září. Ruští technici prohlásili, že za tehdejší totální ztrátu kontaktu s lodí, který se podařilo obnovit až letadlu Antonov, které kroužilo v přistávací oblasti, mohla tehdy větší vzdálenost přistávající lodi a špatný vzájemný úhel se stanicí ISS, která může Sojuzu sloužit jako rádiová přenoska. Tentokrát byla tomuto účelu přizpůsobena dráha stanice i její orientace v prostoru.

Posádka po opuštění své kabiny. Autor: Roscosmos.ru
Posádka po opuštění své kabiny.
Autor: Roscosmos.ru
Ve stepích severního Kazachstánu, asi 55 kilometrů severovýchodně od města Arkalyk, Sojuz hladce přistál v úterý 22. listopadu v 03:26 našeho času. Původní hrozivé předpovědi počasí se vyplnily jen zčásti, v místě přistání byl asi den starý sněhový poprašek, teplota se pohybovala kolem -15 °C, obloha byla skoro jasná a viditelnost tudíž poměrně dobrá. Foukal zde však vítr, který loď díky jejímu velkému hlavnímu padáku převrátil po přistání na bok, což se však děje poměrně často a zasahující záchranáři mají své zkušenosti.

Sojuz přistál něco málo přes půl hodiny před východem slunce v Kazachstánu, téměř okamžitě v jeho blízkosti dosedly záchranné helikoptéry a jejich posádky začaly s vyprošťováním kosmonautů. Mezitím poblíž vyrostl velký stan, kam byli kosmičtí letci odneseni chvíli po opuštění lodi. Ve stanu si svlékli skafandry a poprvé byli zevrubně prohlédnuti doktorem. Poté se nalodili na palubu přítomných vrtulníků a vyrazili do nedalekého města Kustanai, kde je čekala folklorní uvítaná na závěr 167denního pobytu na oběžné dráze.

Videovsuvka č. 3: Pohled na žhavý vstup do atmosféry z paluby ISS a video z místa přistání po přistání