Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Kupředu k Io!
redakce II Vytisknout článek

Kupředu k Io!

Takto mohli zajásat operátoři sondy Galileo ve čtvrtek po 20. hodině LSEČ, když sonda uskutečnila poslední průlet kolem měsíce Kalisto a vydala se směrem k vulkanickému měsíci Io. Sonda prolétla 1 052 km nad povrchem Kalisto a stejně jako předchozí tři, i tento průlet sloužil ke snížení její dráhy tak, aby v říjnu a v listopadu mohla dvakrát prolétnout kolem Io. Sonda pracuje normálně a uskutečnila všechny plánované experimenty. Nashromážděná data jsou nyní přenášena k Zemi. Den před přiblížením došlo k drobné závadě, když se resetoval počítač na nerotující části sondy. Ovšem palubní software vyřešil tuto otázku korektně a nebylo tak narušeno pořizování dat. V současné době řeší inženýři jiný problém - zkoumají, proč došlo k selhání ultrafialového spektrometru při minulém průletu kolem Kalisto, který se uskutečnil v srpnu.
Zdroj: Galileo Europa Mission status ze dne 17. září.

16. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 16. 4. do 22. 4. 2018. Měsíc je v novu a objeví se na večerní obloze. Večer je nad západem jasná Venuše. Jupiter je vidět už po půlnoci a ráno uvidíme nejlépe Mars a Saturn. Na obloze si představíme zajímavou galaxii v souhvězdí Žirafy. Uplynulý i následující týden je plný mnoha startů raket. Namátkou vybíráme významnou vědeckou družici TESS. Před 420 lety se narodil Riccioli, autor mnoha známých pojmů na mapě Měsíce.

Farebné svetelné dráhy hviezd