Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  LRO vyfotografoval Chang'e 3 a Yutu na Měsíci

LRO vyfotografoval Chang'e 3 a Yutu na Měsíci

Chang'e 3 a Yutu z LRO 30.12.2013 Autor: NASA / GSFC / ASU
Chang'e 3 a Yutu z LRO 30.12.2013
Autor: NASA / GSFC / ASU
Americká sonda Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) vyfotografovala čínskou sondu Chang'e 3 a vozítko Yutu na povrchu Měsíce. Přistávací modul vypadá jako větší světlý flíček s černým stínem a vozítko pod ním jako malý světlý bod.

Snímek zobrazuje obě části čínské mise velmi dobře i přesto, že současné rozlišení snímku může být jen 1,5 metru na obrazový bod. Je to umožněno dlouhými stíny, které na konci měsíčního dne vozítko i přistávací modul vrhali. Dříve měla sonda LRO rozlišení i pod 0,5 metru, ale to byla na nižší oběžné dráze. Menší rozlišení snímků je dáno tím, že byla přesunuta na vyšší a tím i stabilnější oběžnou dráhu. Díky tomu na ni tolik nepůsobí mascony (místa s vyšší gravitací, než okolí). Nejnižší bod eliptické dráhy leží 30 km nad povrchem poblíž jižního pólu a nad severem létá asi 200 km vysoko. Protože čínská sonda přistála poměrně hodně na sever od rovníku Měsíce, je rozlišení snímků LRO nižší. Sonda fotografovala z výšky 150 km.

Výše uvedená animace dobře ukazuje místo přistání vyfotografované před a po přistání. V souvislosti s čínským úspěchem se samozřejmě vynořily úsměvné poznámky typu, že „žádná americká sonda nevyfotografovala žádné vozítko na Měsíci“ (lidé někdy nevěří ani tomu, že vůbec kdy něco může detailně fotografovat Měsíc, jako to dokázala LRO, když zobrazila místa přistání Apollo), nebo že „na snímcích Chang'e 3 také chybí hvězdy na obloze jako na snímcích Apollo“ (neb ani Čína nemůže obejít zákonitosti fotografování, kdy obloha je samozřejmě podexponována natolik, že se nezobrazí ani nejjasnější hvězdy…).

Zdroj: Emily Lakdawalla, The Planetary Society

46. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 11. do 19. 11. 2017. Měsíc bude v novu. Ráno nastane těsná konjunkce Venuše s Jupiterem. Saturn už je večer jen velmi nízko nad jihozápadem. První polovina noci nabízí také planety Neptun a Uran a nad ránem je vidět nad jihovýchodem také Mars. Maximum aktivity meteorického roje Leonid připadá na 17. listopad. V neděli vypuštěná nákladní loď Cygnus se má v týdnu spojit s ISS. Očekáváme start rakety Falcon 9 s tajnou družicí (mise Zuma).

Pozoruhodná planetární mlhovina v Lištičce.

Tato mlhovina (Činka) je kromě svého krásného vzhledu originální také svým tvarem. Podle některých studií by centrální hvězda (jinak namodralý trpaslík, který je pozorovatelný na snímku) mohla být součástí dvojhvězdy. Na noční obloze je absolutně nejfotografovanější planetární mlhovinou, jež zabírá zhruba 15 úhlových minut a má průměr 2.5 ly!