Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  MARIE už zase měří
Pavel Koten Vytisknout článek

MARIE už zase měří

MARIE neboli MArtian RAdiation Environment experiment je jedním z přístrojů na palubě sondy 2001 Marss Odyssey. Jeho úkolem je měřit úroveň záření na Marsu a v jeho bezprostředním okolí s cílem zjistit potenciální rizika pro případné budoucí lety s lidskou posádkou. Tento přístroj ovšem v srpnu loňského roku - tedy ještě před příletem k Marsu - přestal s řídícím střediskem komunikovat. Od konce února se řídící tým snažil komunikaci obnovit a jeho snaha nebyla marná, komunikaci se na konci minulého týdne podařilo obnovit. Problém byl zřejmě v softwaru přístroje a týkal se jeho paměti. Po několika dnech vyhodnocování stavu přístroje, bylo včera zahájeno měření. Zbývající přístroje sondy fungují velmi dobře a bez problémů.
Zdroj: JPL Press release ze 13. března.

26. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 25. 6. do 1. 7. 2018. Měsíc bude v úplňku. Venuše je večer nad severozápadem, Jupiter nad jihozápadem a Saturn se objevuje na jihovýchodě a 27. 6. je v opozici. Do východní elongace postupuje Merkur. Mars je vidět hlavně v druhé polovině noci. Planetka Ryugu už je vidět detailně. Curiosity také zaznamenala nástup prachové bouře na Marsu. Před 110 lety došlo nad sibiřskou oblastí Tunguska ke známé explozi po dopadu planetky nebo kometárního jádra.