Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Mezinárodní kosmická stanice, Jules Verne a Krabí mlhovina

Jules Verne ATV u ISS, Autor: ESA
V posledních dnech jsme měli možnost pozorovat na večerní obloze přelety ISS doprovázené evropskou automatickou zásobovací lodí ATV Jules Verne. Během nácviku spojovacího manévru se stále měnila jejich vzájemná vzdálenost - od několika málo metrů po desítky až stovky kilometrů - i jejich pořadí na dráze, a tak každý další přelet přinesl nějaké překvapení.

image4c.jpg Autor: Libor Vyskočil ,  Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008

Autor: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici, 31. 3. 2008
Mimořádná příležitost k pozorování nastala při přeletu dne 31. března ve 20 h 39 m SELČ a to nejen díky dobrému počasí a příznivé výšce přeletu nad obzorem . Po předchozím těsném přiblížení se ATV právě vzdalovala od ISS. Při pohledu z úpické hvězdárny obě tělesa proletěla jen 8 stupňů od zenitu, především se ale krátce předtím promítla do těsné blízkosti Krabí mlhoviny v souhvězdí Býka - pozůstatku po výbuchu supernovy z roku 1054. Situaci zachycuje snímek, který vznikl složením dvou 80 s expozic pořízených CCD kamerou v ohnisku 0.3- m dalekohledu.

I když se při pohledu pouhým okem zdálo, že ISS a ATV letí po přesně stejné dráze, v detailu je vidět, že tomu tak nebylo . Úhlová vzdálenost obou stop je přibližně 10 obloukových minut. Sever je na snímku dole, východ vlevo.

Včera se obě tělesa spojila a tak je obrázek už jen ohlédnutím za zajímavou kosmickou podívanou.

Foto: Libor Vyskočil , Hvězdárna v Úpici

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.