Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  MIR končí v létě 1999
redakce II Vytisknout článek

MIR končí v létě 1999

Podle vyjádření mluvčího Ruské kosmické agentury bude stanice MIR stažena z oběžné dráhy v polovině příštího roku. Rozhodnutí je údajně už definitivní a ukončení činnosti 12 let staré stanice bude provedeno bez ohledu na dalšímožné zpoždění výstavby mezinárodní stanice Alfa. Spojené státy už delší dobu tlačí na Rusko, aby ukončilo provozna MIRu a plně se věnovalo svému podílu na budování Alfy. Její výstavba je díky Rusku už o jeden rok zpožděna oprotipůvodnímu harmonogramu.
Zdroj: Houston Chronicle ze dne 17. září.

7. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 13. 2. do 19. 2. 2017. Měsíc bude po úplňku. Planeta Venuše a nedaleký slabší Mars zdobí večerní jihozápadní oblohu. V druhé polovině noci a ráno je pěkně viditelný Jupiter. Na ranní obloze je také Saturn. Kometa 45P byla v první únorové dekádě vidět jen obtížně, uvidíme, zda si ji vůbec prohlédneme po úplňku na obloze pozdně večerní. Podíváme se ještě na komety 2P a 73P. Slunce i přes nízkou aktivitu nabízí drobné skvrny. Pokračujeme v nabídce 100 pozorování: Sirius B, Venuše, planetka Irene, galaxie M81 a M82. SpaceX na přestavěné floridské rampě chystá statický zážeh a posléze i start rakety Falcon 9 s lodí Dragon k ISS. Startují také silná evropská a indická raketa.

Geostacionárne družice

18.02. 2017; 18:57 SEČ; Tesárske Mlyňany; Canon 400D+Pentacon auto MC 135/3.5 (M 42 objektív). Expozícia 2min, ISO 800. Názvy družíc ASTRA v smere hodinových ručičiek.