Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Mir opuštěn
redakce II Vytisknout článek

Mir opuštěn

Téměř deset let trvající nepřetržitá přítomnost člověka na oběžné dráze skončila v pátek, kdy poslední posádka opustila ruskou orbitální stanici Mir. Ruští kosmonauté Viktor Afanasjev a Sergej Avdejev a Francouz Jean-Pierre Haignere přestoupili ve 20 hodin LSEČ na palubu kosmické lodi Sojuz, která se o 3 a 1/4 hodiny později od stanice oddělila. Po dalších 3 hodinách a 20 minutách úspěšně přistála v Kazachstánu. Odchod posádky znamená, že stanice je poprvé od 7. září 1989 neobydlena. Její další osud je nejistý, ikdyž je pravděpodobné, že na počátku roku 2000 dojde k jejímu řízenému zániku. Ovšem Rusové stále doufají, že se nalezne soukromý kapitál, který bude schopen zajistit fungování stanice i v roce 2000. Odhadované minimální náklady na její provoz činí 100 miliónů US$ ročně. Od jejího vypuštění v roce 1986 se na její palubě vystřídalo 103 lidí, kteří zde strávili 11 752 člověko-dní, přičemž 87% z tohoto čísla přísluší Rusům.
Zdroj: SpaceViews z 27. srpna 1999.

kulová hvězdokupa M15