Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA podporuje observatoř Chandra

NASA podporuje observatoř Chandra

Nasa prodlouží kontrakt se Smithsonian Astrophysical Observatory v Cambridge, Massachussets do srpna 2003 na poskytování vědecké podpory rentgenové observatoři Chandra. Ta je jedním z velkých přístrojů, které pomáhají porozumět struktuře a vývoji Vesmíru.

Chandra pozoruje rentgenové záření od července 1999. Díky tomuto kontraktu se přesáhne předpokládaná životnost observatoře o dva roky.

Kontrakt mimo jiné obsahuje analýzu a zpracování dat z observatoře. Zpracování dat obsahuje výběr, plánování a koordinaci vědeckých pozorování s ostatními pozorovateli. Každý rok je vybráno 200-250 navržených objektů z přibližně 800 podaných žádostí.

Rentgenová astronomie může být provozována pouze z vesmíru, neboť zemská atmosféra pohlcuje rentgenové záření. Orbitální dráha observatoře Chandra je eliptická, přibližně 200x výše než orbita HST a oběhne Zemi každých 64 hodin.

Podrobnější informace o observatoři Chandra a snímky naleznete zde:http://chandra.harvard.eduhttp://chandra.nasa.gov

18. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 1. 5. do 7. 5. 2017. Měsíc bude kolem první čtvrti. Večer zůstává nad západem Mars a dobře je vidět Jupiter. Nad ránem je Saturn kolem jihu a nízko na východě je jasná Venuše. Stále můžeme doporučit několik komet. Sonda Cassini se minulý týden poprvé protáhla mezi Saturnem a vnitřní stranou jeho prstenců. Tento manévr přinesl především zajímavé fotografie. V neděli jsme očekávali start rakety Falcon 9 (poprvé s vojenským nákladem), ale dostaneme v pondělí druhou šanci.