Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA podporuje observatoř Chandra

NASA podporuje observatoř Chandra

Nasa prodlouží kontrakt se Smithsonian Astrophysical Observatory v Cambridge, Massachussets do srpna 2003 na poskytování vědecké podpory rentgenové observatoři Chandra. Ta je jedním z velkých přístrojů, které pomáhají porozumět struktuře a vývoji Vesmíru.

Chandra pozoruje rentgenové záření od července 1999. Díky tomuto kontraktu se přesáhne předpokládaná životnost observatoře o dva roky.

Kontrakt mimo jiné obsahuje analýzu a zpracování dat z observatoře. Zpracování dat obsahuje výběr, plánování a koordinaci vědeckých pozorování s ostatními pozorovateli. Každý rok je vybráno 200-250 navržených objektů z přibližně 800 podaných žádostí.

Rentgenová astronomie může být provozována pouze z vesmíru, neboť zemská atmosféra pohlcuje rentgenové záření. Orbitální dráha observatoře Chandra je eliptická, přibližně 200x výše než orbita HST a oběhne Zemi každých 64 hodin.

Podrobnější informace o observatoři Chandra a snímky naleznete zde:http://chandra.harvard.eduhttp://chandra.nasa.gov

51. vesmírný týden 2017

Přehled událostí na obloze od 18. 12. do 24. 12. 2017. Měsíc bude v novu. Večer je vidět Neptun a Uran. Nad ránem je vidět Mars a Jupiter. Saturn s Venuší jsou u Slunce. Část posádky ISS přistála na Zemi, ke stanici se vydala nákladní loď Dragon, ale už v neděli také Sojuz MS-07 s dalšími třemi kosmonauty. Blue Origin vyzkoušela novou kabinu New Sheparda. Ariane 5 vynesla další čtyři navigační družice Galileo. 23. prosince očekáváme hned tři starty raket.