Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  NASA připravuje družici k výzkumu Slunce

NASA připravuje družici k výzkumu Slunce

SDO-a.jpg
Goddard Space Flight Center (NASA) připravuje astronomickou družici nové generace, která bude určena ke sledování Slunce. V současné době předává na Zemí včasná hlášení o slunečních erupcích družice SOHO (Solar and Heliospheric Observatory, start 2. 12. 1995). Během dlouholeté činnosti došlo na družici již k několika delším výpadkům a blíží se také konec její životnosti. Proto NASA začala připravovat její náhradu.

LWS logo.jpg
Nová družice s názvem SDO (Solar Dynamic Observatory - družice ke sledování sluneční dynamiky) bude první družicí z připravované série observatoří LWS (Living With a Star - Život s hvězdou). Jejím hlavním cílem je určit, jak Slunce ovlivňuje změny klimatu na Zemi, komunikační systémy, provoz umělých družic, zdraví lidí žijících na Zemi i pracujících v kosmickém prostoru apod.

Družice SDO by měla zajistit prakticky nepřetržité sledování magnetického pole Slunce, slunečních erupcí a dalších jevů a na Zemi bude denně předávat 1,5 Terrabitů informací. To umožní mnohem přesněji a včas předpovídat tzv. kosmické počasí. Start družice, vybavené tříosou stabilizací, je naplánován na duben 2008 pomocí nosné rakety Delta IV nebo Atlas V. Plánovaná životnost družice je minimálně 5 let.

Polární záře v Beskydách 8.9.2017