Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nástupce Spiritu a Opportunity z Pittsburghu

Nástupce Spiritu a Opportunity z Pittsburghu

Vědci z laboratoře robotiky na universitě Carnegie Mellon v Pittsburghu, představí 12.srpna svého robota pojmenovaného ZOE. Ten má hledat a identifikovat život v nepřátelském prostředí. Tým vědců nyní pracuje na druhé etapě tříletého programu, který má budoucím robotům na Marsu pomáhat hledat život. Projekt je součástí NASA astrobiologického a technologického programu pro zkoumání planet ASTEP.

V první fázi výzkumu byl vyvinut robot Hyperion, napájený slunečními články. Ten byl loni testován v poušti Atacama v Chile pro určení optimálního designu, softwaru a pohyblivosti robota. ZOE je výsledkem této optimalizace. Je určen k tomu, aby v roce 2005 dva měsíce samostatně putoval asi 50 km pouští Atacama a hledal a identifikoval v ní život.

Letos, v roce 2004, se do pouště vydají sami vědci, aby zdokumentovali data pro pozdější srovnání identifikační schopnosti lidí a robotů nalézt ve shodném nepřátelském prostředí známky života. Testovány mají být přístroje, které příští rok ponese na své cestě ZOE. Letos však budou umístěny "pouze" na podvozku terénního auta. Zjišťovat se bude přítomnost molekul prozrazujících život.

V rámci samostatného grantu se ještě vyvíjí značkovací fluorescenční barviva a automatické mikroskopy, pomocí kterých bude moci robot lokalizovat různé formy života.

ZOE je vyvíjen tak, aby každý den mohl ujet až 2 kilometry rychlostí do 1 metru za sekundu, na rozdíl od dnešních marsovských sond, které denně ujedou maximálně 70 m maximální rychlostí 5 cm za sekundu. ZOE také bude schopen samostatně manévrovat okolo velkých překážek a překonat by měl až 30° sklon.

Více na: Carnegie Mellon Press Release

7. vesmírný týden 2018

Přehled událostí na obloze od 12. 2. do 18. 2. 2018. Měsíc bude v novu. Večer je nad jihozápadem Uran. Nad ránem je vidět Jupiter a Mars, pomalu vylézá i Saturn. Z objektů noční oblohy se zaměříme na otevřenou hvězdokupu M 41 pod Síriem ve Velkém psovi. Jak známo, let Falconu Heavy se vydařil. SpaceX nyní plánuje start Falconu 9 z Kalifornie. K Mezinárodní vesmírné stanici se měla vydat nákladní loď Progress MS-08, ale raketa se těsně před startem nezažehla. Chystá se také výstup do volného kosmu na ISS. Před pěti lety došlo k výbuchu velkého bolidu nad Čeljabinskou oblastí v Rusku.