Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Neúspěšný start amatérské rakety
redakce II Vytisknout článek

Neúspěšný start amatérské rakety

V sobotu 20. června se skupina nadšenců pokusila o zápis do historie kosmických letů vypuštěním první amatérské raketydo vesmíru. V rámci projektu HALO (High Alltitude Lift Off) měla být nejdříve vynesena raketa balónem do výškykolem 30 km nad Zemí a z této výšky pokračovat pomocí vlastního motoru. Z bezpečnostních důvodů byl balón vypuštěn z prámu v Mexickém zálivu, asi 60 km od jižního pobřeží Spojených států. Pokus byl ale neúspěšný. Při výstupu se gondola utrhla a přistála na padáku v moři. Vybavení se podařilo zachránit, balón je však ztracen. Pokud se seženou finance na nový, další pokus by se mohl uskutečnit na podzim tohoto roku.
Zdroj: Stránky projektu HALO.

Planetka (162483) 2000 PJ5

Snímek planetky (162483) 2000 PJ5 Rozměry obrázku jsou 15 x 15 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Planetka o efemeridové jasnosti 16.1 magnitudy se nacházela na rozhraní Lištičky a Labutě, nedaleko známé dvojhvězdy Albireo. Po obloze se pohybovala rychlostí 8.20 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.212 au od Země a 1.165 au od Slunce.