Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nová posádka ISS bude hrát golf

Nová posádka ISS bude hrát golf

jsc2005e40052.jpg
Nová posádka Mezinárodní kosmické stanice ISS bude hrát golf. Tato informace připomíná na první pohled aprílový žertík, nicméně nová posádka ISS se opravdu bude golfu věnovat. Alespoň je to zatím v plánu. Pokud bude s tímto návrhem souhlasit i NASA, pak by měl být překonán rekord v délce doletu golfového míčku na jeden odpal. Mezitím se také objevily názory, že se jedná o nedomyšlený krok a že vystřelený míček může poškodit i samotnou stanici.

Myšlenka hry golfu ve vesmíru je součástí komerční dohody mezi Ruskou kosmickou agenturou a společností Element 21 Golf Company, která má své sídlo v Torontu (Kanada). V souladu s dohodou členové další dlouhodobé posádky, jejíž mise bude zahájena 30. 3. 2006, provedou odpal míčku během některého z výstupů do volného kosmického prostoru.

Pro odpal míčku bude použita pozlacená kovová golfová hůl, míček bude umístěn na spaciální plošině na povrchu stanice. Kolem Země může pak samostatně kroužit po dobu až 4 let, než jeho dráha natolik poklesne, že vstoupí do hustých vrstev zemské atmosféry a shoří. Očekává se, že míček překoná vzdálenost 2,1 miliardy km. Nicméně někteří odborníci se domnívají, že se míček může srazit i se samotnou stanicí, což by mohlo mít neblahé důsledky. Podle jejich názoru srážka golfového míčku se stanicí bude odpovídat nárazu nákladního vozu o hmotnosti 6,5 tuny, který jede rychlostí 100 km/h.

Kromě toho v okolí dráhy stanice ISS se nachází asi 300 družic, obíhajících kolem Země, které by rovněž mohl míček ohrozit. Není to poprvé, co jsou se stanicí ISS spojeny takovéto "bláznivé" nápady. Nedávno vypustila posádka stanice na oběžnou dráhu vysloužilý skafandr, ze kterého se stala umělá družice Země.

Pokud se týká kulturně-společenského života na palubě ISS, i v této oblasti je nyní situace poněkud volnější. Rusko například navrhlo NASA, aby si kosmonauti mohli občas "vypít" něco ostřejšího (zatím jim jsou posílány likérové bonbony). Jeden z kosmonautů si zase vyžádal film o Harry Potterovi. Kosmonaut Jurij Malenčenko s dovolil kosmickou svatbu "na dálku", kdy se novomanželka nacházela v obřadní síni na Zemi. Objevily se i jiné nápady - například vybudovat na palubě ISS saunu.

A14golf.jpg

Experiment s odpalem golfového míčku na oběžné dráze kolem Země se má uskutečnit při příležitosti 35. výročí odpálení míčku na povrchu Měsíce. Golf si na Měsíci "zahrál" člen posádky Apolla 14 Alan Shepard při druhé vycházce na měsíční povrch 6. 2. 1971. Před návratem do lunárního modulu vytáhl z kapsy skafandru "malý bílý míček, který tak důvěrně znají milióny Američanů" - golfový míček - a upustil jej na povrch Měsíce. Pak uchopil zahnutou lopatku pro odběr vzorků horniny a v jedné ruce ji rozhoupal jako při úderu. Poprvé míček minul, ale druhá rána byla úspěšná. Míček letěl "míle a míle daleko", jak úder komentoval sám Shepard, první hráč golfu na Měsíci.

1_medium.jpg

Nácvik golfového úderu v beztížném stavu prováděl již v roce 2005 na palubě ruského modulu stanice ISS velitel 11. expedice Sergej Krikaljov v rámci příprav na odpálení míčku z povrchu stanice pomocí golfového vybavení, dopraveného na stanici v září 2005 na palubě zásobovací lodě Progress. Odpálení míčku by měl uskutečnit velitel 13. základní posádky Pavel Vinogradov při jednom ze tří plánovaných výstupů mimo palubu kosmické stanice. Oblečen do těžkopádného skafandru a upevněný na speciální plošině udeří do míčku na povrchu stanice, v místě ruského modulu. Při úderu je nutno dbát na to, aby míček nenarazil do povrchu některého modulu. Za účelem bezpečnosti a ochrany před poškozením budou panely slunečních baterií složeny k povrchu stanice.

Nejen pravidelná fyzická cvičení, ale i sport pomalu proniká do vesmíru.

Zdroj: spacenews.ru, www.space.com a spaceref

Kometa P41 Tuttle-Giacobini-Kresák

Kometa se nachází ve Velké medvědici.Jasno,mírný vítr.Magnituda cca 8.Dne 24.3.2017.