Úvodní strana  >  Články  >  Kosmonautika  >  Nová stanice ESA

Nová stanice ESA

Antena observatore New Norcia
150 kilometrů severně od Perthu byla ve středu slavnostně otevřena nová pozemní stanice ESA - New Norcia. Stanice bude hrát klíčovou roli při komunikaci se vzdálenými sondami, včetně sond Rosetta a Mars Express. Mars Express je připraven ke startu v květnu tohoto roku.

Základním prvkem stanice je masivní anténa s průměrem 35 metrů, váze 600 tun a výšce přes 40 metrů. V následujících několika letech plánuje ESA postavit další obdobné stanice a vytvořit tak síť teleskopů schopných komunikovat se sondami v hlubinách sluneční soustavy.

Umístění stanice bylo vybráno z mnoha možných umístění na jižní polokouli. Lokalita má vynikající meteorologické podmínky a je dostatečně vzdálena od obydlených oblastí, takže žádné přenosy neruší vysílání a příjem stanice.

Výstavba stanice New Norcia byla zahájena v dubnu 2000 a stála 28 milionů euro. Posledních šest měsíců roku 2002 probíhalo intenzivní testování elektronického a komunikačního vybavení. Po zkušební době, kdy bude stanice řízena manuálně převezme řízení základna ESA European Space Operations Centre v Darmstadtu (Německo) a Perth International Telecommunications Centre v Gnangara.

38. vesmírný týden 2016

Přehled událostí na obloze od 19. 9. do 25. 9. 2016. Měsíc bude v poslední čtvrti, projde kolem Aldebaranu. Večer je velmi nízko na západě Venuše a na jihozápadě jsou Mars a Saturn. Neptun a Uran můžeme pozorovat celou noc. Na ranní obloze můžeme před svítáním pozorovat kužel zvířetníkového světla do něhož před východem Slunce stoupá planeta Merkur. Ke startu se připravuje tříčlenná posádka, kterou by měl vynést v pátek Sojuz-MS2 na cestu k ISS. Začíná astronomický podzim.